Ferran Sánchez: Història. Divulgació. Docència.

Ferran Sánchez: Història. Divulgació. Docència.
"Sólo unos pocos prefieren la libertad; la mayoría de los hombres no busca más que buenos amos" (Salustio)

H MODERNA 3r ESO



RESUM DE LES ACTIVITATS 
QUE CAL REPASSAR 
PER PREPARAR L'EXAMEN



ACTIVITAT 1: LES EDATS DE LA HISTÒRIA

Repassar les edats de la Història i confeccionar una cronologia il·lustrada.
Cal recordar les quatre edats de la Història i quan comença i acaba cadascuna. Què va passar en aquelles dates? També vam recordar què hem de fer per situar un any dins un segle, i les dues sub-fases de l'època moderna.


_________________________________________________________________________________


ACTIVITAT 2: DE L'EDAT MITJANA AL RENAIXEMENT

Confeccionar una taula comparativa entre l'època medieval i el Renaixement.
- Els conceptes que cal entendre, corresponents al repàs del temps medievals, són: "societat feudal trifuncional", gòtic civil, monarquia preeminencial, Dret Romà, agricultura de subsistència, Ruta de la Seda i les espècies, senyoriu (o feu), escriptorium, gremis
- Pel que fa al Renaixement: cort d'un príncep, burgesia manufacturera, monarquia autoritària, assemblees estamentals, comerç triangular, impremta de tipus mòbils i humanistes.


_________________________________________________________________________________


ACTIVITAT 3:
ELS HUMANISTES, PENSADORS DEL RENAIXEMENT

Fitxa sobre l'humanisme. Inclou els següents continguts:
- la definició d'humanisme que vam agafar del llibre
- Les seves característiques. Recorda que vas haver de buscar una frase que expliqués cadascuna de les característiques de l'humanisme. Era una manera d'ampliar el nostre vocabulari.
- Com va contribuir la impremta en la difusió de les noves idees de l'humanisme?
- Les corts dels prínceps del Renaixement. De quina manera actuen els "mecenes"? Vam comprovar com ho explicaven dos humanistes: Castiglione i Vasari.
- Vam interpretar imatges (algunes actuals, altres d'antigues) que representaven 4 grans humanistes: hem de conèixer alguna cosa de les seves obres. Eren Nicolau Maquiavel, Giovanni Pico della Mirandola, Thomas More i Erasme de Rotterdam. D'aquest últim vam llegir la seva vida per intentar justificar per què les beques universitàries per estudiar en altres països europeus porten el seu nom.


_________________________________________________________________________________

ACTIVITAT 4:
ARQUITECTURA I ESCULTURA DEL RENAIXEMENT

Fitxa sobre l'art del Renaixement. Presenta unes dades per reflexionar sobre les característiques comunes a l'escultura, la pintura i l'arquitectura del Renaixement:
- En què es nota que s'inspiren en la tradició clàssica?
- En què es nota que és un art antropocentrista?
- En què es nota que els artistes tenen un tarannà diferent als artesans medievals?
Tot seguit la fitxa et demana les característiques bàsiques de l'escultura i l'arquitectura.
En aquest darrer cas, vam aprendre a reconèixer, dins d'un edifici renaixentista, les següents parts:
1. Fris / 2. Volta de canó / 3. Arc de mig punt / 4. Columna / 5. Frontó
També vam reconèixer la cúpula i l'arquitrau. En aquest esquema idealitzat, encara que representi un temple clàssic, veuràs fàcilment aquesta part de l'edifici.
Per resoldre la fitxa, pots trobar la informació necessària en les pàgines 222-223 i 226-227


________________________________________________________________________________





ACTIVITAT 5: LA CÚPULA DE BRUNELLESCHI


Visionat del documental "Los secretos del Duomo", seleccionant en debat obert les seves idees principals.
Vam anar apuntant les idees més importants del documental a la pissarra. No oblidis passar a net aquelles notes, per conèixer la importància de la cúpula de Santa Maria del Fiore en la història de l'art i tenir totes les dades durant l'examen.



________________________________________________________________________________


ACTIVITAT 6
MIQUEL ÀNGEL, DE FLORÈNCIA A ROMA



Visionat del documental "Miguel Àngel Buonarrotti, una super estrella". Vam anar apuntant les idees principals per reconstruir la vida i obre de Miquel Àngel. Vam parlar de la Pietà, del David que va esculpir per a la ciutat de Florència, i com un papa de la família Médicis el va contractar a Roma per a diverses obres. Comprova que ho tens tot apuntat!.


___________________________________________________________________________

ACTIVITAT 7

LA PENÍNSULA IBÈRICA, DE LA BAIXA EDAT MITJANA AL RENAIXEMENT


Aquesta activitat serveix per aprendre a pendre apunts. No l'hem fet encara!



_________________________________________________________________________________


ACTIVITAT 8:
CRISTÒFOR COLOM, HUMANISTA O PIRATA?

Després d'analitzar conjuntament un bon fragment de la pel·lícula "1492, la conquesta del paradís" (Ridley Scott, 1992) hem llegit les pàgines 248 a 251 del llibre buscant resposta a alguns dubtes que ens havia generat la pel·lícula:

- En què s'assembla Colon als humanistes? Les primeres escenes de la pel·lícula en les que veiem Colon il·lustrant el seu fill, discutint amb els monjos del monestir de La Ràbida o defensant el seu projecte a la universitat de Salamanca ens van ajudar a escriure 4 ratlles sobre això.

- A la primera part de la pel·lícula es veuen dues característiques de la Castella de finals del s. XV que ens van interessar especialment: la persecució dels falsos conversos per part de la inquisició, i la base de la seva economia, la ramaderia trashumant. Com que ens vam saltar l'activitat 7, però, ara deixem aparcada aquesta informació.

- Quins motius impulsen Colon a presentar un projecte per arribar a la Xina navegant cap a l'oest? Inspiració dels llibres antics, obrir una ruta alternativa cap a Orient, anar a la recerca de seda i espècies, curiositata científica i racionalista. En el minut 14 ha d'afegir motius que agradin més a la monarquia i l'església...

- Cap al minut 22 veiem Colon traslladar-se a Granada, on es troba la reina Isabel després que (el 2 de gener de 1492) hagi caigut en mans de les seves tropes cristianes el darrer regne andalusí. En l'escena de l'entrevista veiem la mateixa gosadia individualista que ens permet comparar Colom amb els artistes del Renaixement. En què s'assemblen?

- En el minut 27 surten explicades les condicions amb què es va signar el contracte entre Colom i els Reis Catòlics. Els reis es comprometien a invertir en el projecte, però ell volia un títol de noblesa, delmes sobre el rendiment dels territoris ocupats i el títol de virrei.

- En quins moments/ seqüències de la pel·lícula 



_________________________________________________________________________


ACTIVITAT 9:L'AMÈRICA PRECOLOMBINA.




A classe vam dedicar dos dies a construir -en un A3 que s'ha d'il·lustrar- una taula que ha de diferenciar els principals pobles precolombins. Una de les imatges ha de permetre localitzar geogràficament els territoris on es van localitzar les tres principals cultures organitzades. També pots crear una fila més en la taula que et permeti explicar l'espai geogràfic. A part de la informació que vam fer servir a classe, pots agafar informació d'aquests enllaços.



SOCIETAT



POLÍTICA



ECONOMIA



CULTURA / RELIGIÓ










ACTIVITAT 110: L'ESCLAT DE LA REFORMA

Després de conèixer qui era Luter i les seves 4 grans propostes teològiques, comentarem junts aquests fragments de la pel·lícula que li va dedicar Eric Hill (2003)



L'enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=2_5n78JpxO8

Has de saber reconèixer aquests episodis de la seva vida: L'elector de Baviera protegeix Luter davant l'emperador · Luter publica les 95 tesis contra les indulgències a Wittemberg · El papa Lleó X Mèdicis està construïnt la cúpula de Sant Pere · Luter trenca amb Roma quan crema la butlla d'excomunió papal · Estudiant les sagrades escriptures Luter troba l'afirmació de Sant Pau "El just se salvarà per la fe" · Luter viatja a ROma i troba una ciutat mundana que industrialitza el culte a les relíquies · Luter es reafirma en els seus escrits durant la compareixença davant de l'emperador, a Worms































No hay comentarios: