La Gran Guerra havia deixat Europa en precari: no era fàcil reprendre la producció, i per això l’escassedat de productes generava híper-inflació. Els que havien participat en la contesa eren encara economies dèbils, a les que la davallada demogràfica dificultava tirar endavant. Els nord-americans els exigien el pagament dels deutes, per això francesos i anglesos necessitaven cobrar d’Alemanya les reparacions fixades en el Tractat de Versalles. La solució al trencaclosques va venir de l’altre costat del mar: Marc Nouschi descriu com el secretari d’estat de comerç nord-americà, Herbert Hoover, va apostar per una política de crèdits a Europa que acontentava els moralistes (encantats de combinar bones accions i bons negocis), els banquers (que veien en la duresa dels tractats una garantia de cobrament) i els industrials (que esperen compradors per als seus productes). El problema, diu Paul Johnson, és que aquests préstecs generen un “carrusel financer”: els grans bancs americans fiaven a Alemanya per pagar reparacions de guerra als aliats, que fan servir aquests diners per a pagar deutes de guerra. I el retorn immediat d’aquests interessos a Amèrica proporcionaria una falsa sensació de prosperitat, malgrat les advertències de crítics com John Maynard Keynes (“Les conseqüències econòmiques de la pau”, 1918), quihavia qüestionatl’ordre econòmic de postguerra. Tenia raó: la capacitat d’Alemanya de pagar les indemnitzacions de guerra (sense colònies, esquarterada, vençuda, defallida, amb tanta destrucció viscuda) era relativa, i les seves recances començaven a tensar les relacions internacionals. El 1923 els francesos, en garantia del cobraments, van ocupar la regió minera del Ruhr, tibant les relacions amb la fràgil República que havien construït els alemanys a Weimar.
LA PROSPERITY AMERICANA. Aquesta capacitat de mediació i crèdit
demostraven l’hegemonia moral i econòmica nord-americana. La seva capacitat de
decidir el resultat de la guerra, i el relleu de Londres com a capital
financera demostraven el triomf de la civilització americana. Les dades
confirmen la seva superioritat productiva: els Estats Units acumulaven el 35%
de la producció mundial (superant el 10% anglès, alemany o rus, o el 5% dels
francesos i els japonesos). Aquesta immensa capacitat constitueix el triomf de
les idees de Frederick Taylor, aquell estudi científic dels processos
productius que, identificant moviment inútils i mantenint solament els
imprescindibles, homogeneïtzava productes i mètodes fabrils, assignava feines a
cada treballador i les feia repetir regularment en un temps prescrit. Henry
Ford havia aplicat aquests principis a la seva cadena de muntatge: plantilles,
motllos i matrius de foneria permetrien fabricar peces idèntiques que es
desplaçarien dins la planta industrial en seqüència cap al lloc on s’acoblarien
a un ritme regulat mecànicament per la velocitat aplicada a la cinta de
transportament. La multiplicació de la producció permetria abaratir costos (i
pujar sous, en compensació) i –en conclusió- l’augment de la massa de
consumidors potencials. Així va ser com el 1927 de la fàbrica Ford sortiria el
vehicle 15 milions, i el país es va acostar a la “Plena Ocupació”. A “The epic
of America”, James Truslow definia els Estats Units com a “terra
d’oportunitats”, i anava triomfant el concepte d’”American way of life”.Una
sensació d’eufòria, una confiança en que tot anirà millor, semblava acompanyar
aspiracions personals i col·lectives. És aquest context psicològic el que va
impulsar una febre consumista fins aleshores desconeguda (facilitada per la
compra a terminis i el desenvolupament de la publicitat per a “activar el desig
de comprar”).La societat d’aquells “feliços anys vint” seria doncs
consumista, mediàtica, opulenta i autocomplaent. Gelosa d’aquest èxit, va desenvolupar
políticament projectes molt conservadors.
UNA POLÍTICA REACCIONÀRIA acompanyava aquesta aparent prosperitat.
Fracassats els intents de Wilson d’incorporar els EEUU a la SDN que ell havia
inspirat, les eleccions de 1921 van atorgar confiança al candidat republicà,
Warren Harding, amb l’eslògan “Amèrica primer”. Aquest aïllacionisme en
política exterior que preconitzaven els conservadors era una renúncia a
participar en organismes internacionals per evitar influències exteriors. El
president va morir en el seu càrrec (1923) i va ser substituït pel seu vicepresident,
Calvin Coolidge, qui renovaria el mandat fins el 1928. Aquell any, Hervert
Hoover es convertiria en el tercer president republicà successiu, demostració
dels aires conservadors que bufaven en mig d’aquella onada d’autocomplaença
nacionalista, aparentment confirmada per l’èxit militar i econòmic. En
economia, tot això es va concretar en un mur proteccionista, la Llei
Fordney-McCumber (1924), que volia protegir la indústria, però va dificultar
les exportacions, perquè els aranzels als productes europeus van col·lapsar els
ingressos de l’Europa que comprava productes americans. Els sectors
exportadors, aleshores, van començar a acumular estocks, van baixar preus i –en
saturar el mercat- van enfonsar la demanda d’alguns productes. Semblava que no
tot era prosperitat!
Joséphine Baker bailando charlestón (1926) |
El
conservadorisme vigent exaltava la població WASP i rebutjava la població negra,
com demostrava el creixement d’un nou Ku
Klux Klan fins els 3 milions de membres el 1921. Aquesta organització
terrorista secreta de caràcter racista fundada a Tenessee el 1865 s’havia
dissolt quan les lleis Jim Crow (qüestionant les esmenes XIV i XV pròpies de la Reconstrucció, 1868-19870)
havien permès recuperar l’hegemonia blanca.
Després de l’estrena de “The birth
of a nation” (D. W. Griffith, 1915), el KKK es va reeditar ampliant
objectius (Indigents, jueus...) com a braç armat dels moralistes del “cinturó
de la Bíblia”. I és que la re-afirmació identitària WASP permetia
fonamentalistes protestants pregonar la lectura literal de la Bíblia sense
interpretació crítica: el 1919 un ministre baptista, William Bell Rileey,
fundava a Minnessota l’Associació Mundial de Fonamentalistes Cristians i
afirmava que, seguint textualment la Bíblica, la teoria de l’evolució era una
hipòtesi. Encara que al professor John Scopes solament se’l va condemnar a una multa,
el Procés (1925) per ensenyar l’evolucionisme se li va instruir! El 1924 naixia
l’Anti-evolution League of America,
del predicador J.W.Porter, de Kentucky, que lluitava contra l’ensenyament del
pensament de Darwin tant com contra el consum d’alcohol i a favor de la
segregació racial..
Aquests lobbies cristians atacaven els saloons i destruïen les begudes,
argumentant que eren nocives per a la salut i perjudicaven l’estabilitat i els
recursos de les famílies. Com que garantien vots, hi va haver polítics que van
acollir les seves propostes i van arribar a fer aprovar la XVIII Esmena a la
Constitució (1919). Conduiria al tràfic clandestí i al gangsterisme.
No hay comentarios:
Publicar un comentario