DOGMA MARXISTA: RES NO ES TORÇA. Per a la historiografia soviètica,
Octubre demostrava que les lleis generals de l’evolució històrica reconegudes
per Marx seguien vigents. Veien la guerra imperialista crear les “condicions
objectives” per a la superació del mode
de producció capitalista, reconeixien febrer com a “revolució burgesa“[1]
i Octubre com la conquesta popular del poder[2].
La pròpia evolució de la URSS –superant la guerra civil, l’aïllament
diplomàtic, l’atac nazi, la hostilitat freda- els ho semblava demostrar:
s’havia col·lectivitzat l’agricultura i “desenvolupat” la indústria i s’estava
avançant en el procés de construcció del socialisme. Havia pujat el nivell de
vida del conjunt, i s’havia posat fi a la lluita de classes. Octubre, doncs,
havia estat un pas ineludible del temps històric, el desenllaç inevitable que
esperaven.
E. H. Carr, autor de diverses obres de referència. |
LA VISIÓ TROTSKYSTA: EL 1929 CULMINA EL TORÇAMENT. A diferència dels liberals, Trotsky (i
l’esquerra radical) mai van veure gestar-se un estat totalitari. Més aviat
consideraven que la revolució havia estat segrestada, apartada del seu camí
alliberador. A “La revolució traïda”
(1937) identifica en la Nova Política Econòmica (NEP) l’ascens de sectors
burgesos dins la cadena de comandament del partit, alhora que la derrota de la
revolució mundial (a Alemanya i Hongria) desacreditava la primera generació de
dirigents, de procedència més obrera. En aquell moment, diu Trotsky, els
quadres del partit es van apartar del proletariat al que havien de defensar, i
la revolució va torçar-se. Una reacció burocràtica dirigida per Stalin se
n’havia apropiat: aquesta patrimonialització originava una oligarquia que havia
ofegat la revolució democràtica.
El subtítol d'aquest llibre d'Orlando Figes és significatiu: "La tragèdia d'un poble" |
EL DISCURS REVISIONISTA: LA GUERRA CIVIL HO TORÇA
TOT. Ambdós visions
pròpies de la Guerra Freda van ser criticades per un nou discurs
historiogràfic, el revisionisme, que –utilitzant tècniques pròpies de la
Història Social- va examinar la revolució “des de baix”: la seva atenció, lluny
d’acceptar visions oficialistes basades en sèries de dades econòmiques, o
documentació institucional, com les visions marxista i liberal respectivament,
buscava en les fàbriques, els llogarets i les trinxeres per reconstruir les experiències
de les persones amb tota mena de fonts, inclosa la correspondència particular.
Aquesta atenció va permetre descobrir agendes molt radicals, i veure els
polítics protagonistes superats per la pressió de les bases[4].
En la mirada revisionista, la societat acceptava Octubre i les resistències van
venir més tard, quan –en plena guerra civil- el sistema es tornava autoritari.
Aleshores, la subversió del poder dels soviets i els embargaments de les
collites per proveir les ciutats posaven sectors obrers i camperols, respectivament,
en contra[5].
Kowalski[6]
veu aleshores els bolxevics perdre “l’autoritat que tenien a l’octubre i
mantenir-se en el poder per mitjans dictatorials”. El resultat: cap a 1921 el règim ja seria una
dictadura de partit. Malgrat els matisos, la historiografia liberal acusava els
revisionistes de “restablir les llegendes bolxevics” i la historiografia
marxista de “negar el paper central que havia tingut el partit”.
L’IMPACTE DE 1991: TORÇAT DES DE 1848. El sobtat enfonsament de l’URSS i el
restabliment del capitalisme mitjançant receptes neoliberals en un ambient
ideològic de superioritat moral del món conservador va consolidar una visió
radicalment pejorativa del període soviètic. L’historiador Richard Pipes[7]
(1994) deia que “Octubre fou un cop d’estat, no hi va haver cap explosió
popular” i Martin Malia explicava com a l’Octubre “una minoria il·luminada va
reconduir les aspiracions obreres de govern dels soviets cap a la utopia de
construcció del socialisme”[8].
De nou es recollia la identificació del món soviètic com un “totalitarisme”,
pròpia de la Guerra Freda, “no malgrat ser socialista, sinó justament perquè ho
era”. L’esquerra duia en el seu ADN la violència política i la voluntat
d’extermini del contrari, nazisme i comunisme compartien les arrels, Octubre
conduïa irremeiablement cap al GULAG, i el comunisme era responsable de 100
milions de víctimes: tot això deia el “Llibre
Negre del Comunisme”[9]
(1997) barrejant de forma macabra (i gens subtil) països, èpoques i conceptes.
Per exemple, a les víctimes de les purgues stalinistes (considerades com
essència del sistema) afegia les de les fams de 1921. Tampoc no tenia present
el context: l’adversari capitalista no semblava tenir cap culpa ni devia
condicionar l’actuació de la URSS!
LA RESPOSTA REVISIONISTA. La historiografia actual està desqualificant rotundament la “Vulgata Neoliberal”. Per començar, neguen que la revolució impedís la modernització del país i recorden que l’estructura socioeconòmica del tsarisme (dèbil demanda interior, elit improductiva) fixava a Rússia uns “límits insuperables”.
Per altra banda,
lluny d’acceptar la visió d’una massa manipulada, confirmen que va ser la massa
–tremendament polititzada pel drama de la guerra, la tensió política i la quotidianització
de la pràctica democràtica en els soviets- qui va fer de motor del procés. I no
els bolxevics, que ja no eren aquell partit centralitzat, dogmàtic i
disciplinat que Lenin somniava el 1902; perquè tants afiliats nouvinguts
l’havien convertit en un gran partit de masses en què el dissens es discutia
públicament a la premsa diària. El que els havia prestigiat havia estat
subscriure l’agenda popular mentre la resta dels partits lluitava per controlar
el Govern Provisional i mantenia els compromisos bèl·lics amb els aliats.
Es pot dir que van fer un cop d’estat? Rex A. Wade respon amb ironia: “hi havia ben poc estat per assaltar”, i S.A.Smith afegeix que fer un cop d’estat “implicaria conquerir un aparell en funcionament" [10]. I Rússia no el tenia des de febrer”. L’essència del sistema era el Terror[11]?
Que els pressupostos alliberadors del 1917 no semblaven pressents el 1939 és evident. Però els bolxevics ni van declarar la guerra, ni van iniciar la persecució del blancs, ni van cridar les potències estrangeres que venien –com diria Churchill- a “estrangular el bolxevisme al seu bressol”. Els revolucionaris tenien prou presents 1871 i 1848 com per desplegar mètodes presumptament extraordinaris per superar les amenaces reaccionàries: el problema és que apropiació de collites, txeca i Exèrcit Roig van fer alguna cosa més que salvar la revolució. Van deixar una petjada duradora que va canviar el sistema per sempre.
[1] Christopher Hill interpretava amb
aquesta mecànica, per exemple, la Revolució Anglesa de 1640.
[2] És la visió romàntica del periodista John
Reed (“Deu dies que van commoure el món”,
1919)
[3] Potser cal destacar els 4 volums escrits
per E.H. Carr, resumits el 1979 a “De
Lenin a Stalin”
[4] Robert Service (Història de Rússia al s. XX, 2000) també biografiat Lenin, Stalin i Trotsky.
[5] Orlando
Figes: La Revolución Rusa. La tragedia de
un pueblo 1891-1924 (2006)
[6] L’obra de Ronald Kowalski “The Russian Revolution” no ha estat
traduïda
[7] Reconegut com la màxima autoritat, malgrat els seus càrrecs en l’administració Reagan.
[8] Martin Mallia: The Soviet Tragedy: A History of Socialism in Russia (1994)
[9] Coordinat per Stéphane Courtois, director
del Centre National de la Recherche Scientifique
[10] El llibre de S.A.
Smith (Russia in Revolution: An Empire in
Crisis, 1890- 1928) no s’ha traduït.
[11] Moshe Lewin (El siglo soviético. ¿Qué sucedió realmente en la Unión Soviética?,
2006) veu morir el bolxevisme a la guerra civil, i qualifica l’stalinisme de “despotisme asiàtic” aliè al projecte de 1917.
No hay comentarios:
Publicar un comentario