Joyce, Kafka, D.H. Lawrence i Remarque van ser protagonistes al començar la classe |
(...) La Gran Guerra,
com l’enfonsament del Titànic abans (1912), simbolitzen la crisi de l’optimisme positivista depositat en la ciència i la tècnica com
a eines de progrés. De la Belle
Epoque com a “era de la seguretat” (Stefan Zweig dixit) ja solament podia
quedar una certa nostàlgia (la magdalena de Proust) o el record fantasmal d’un
temps agònic, com el dels malalts de “La
muntanya màgica” (Thomas Mann, 1924). La literatura d’entreguerres diagnosticarà
“La decadència d’Occident” (Oswald
Spengler) i reflectirà el malestar de l’home contemporani.
Lloyd George, Orlando, Clemenceau i Wilson |
LES NEGOCIACIONS DE PAU convocades a París no serien fàcils:
ressentiments de postguerra i interessos nacionals contraposats feien molt
difícils els acords. Va acabar resultant una pau imposada i injusta –el “diktat”, dirien els alemanys-, ja que es
va prohibir els vençuts assistir a les deliberacions. A l’idealisme del
president Wilson caldria contraposar les exigències “maximalistes” dels
francesos, que aspiren a debilitar Alemanya per a aconseguir que mai torni a
constituir una amenaça: al mateix George Clemenceau se li atribueix que “Déu
ens va donar els Deu Manaments i els vam desobeir, Wilson ens en dóna 14, i ja
veurem”. També Orlando –el president del govern italià- exigia colònies i
indemnitzacions. Lloyd George, més flexible perquè Alemanya ja no era una amenaça,
es fregava les mans pensant en les colònies...
La Pau de París
és el conjunt de tractats que els aliats signen amb les potències centrals: pel
tractat de Saint Germain, Àustria perd el 73% de la
seva població i el 75% de la seva extensió, convertint-se en una petita
república alpina de poc més de 80.000 km², a la que es prohibeix expressament unir-se
a Alemanya. Reprimida la revolució de
Bela Kun, Hongria també serà –en virtut del tractat del Trianon-
una república que cedeix Transilvània a Romania, i Silèsia a Polònia. Carles IV
(“I” com a emperador) marxa a l’exili i l’Almirall Miklós Horthy (ja sense
flota) organitzarà un règim conservador del que actua com a Regent (sense rei).
Amb Bohèmia, Moràvia, Eslovàquia i part de Rutènia es construeix –premi a la
Legió Txeca- l’estat de Txecoslovàquia (que també té alemanys i polonesos
dintre les seves fronteres). I és que els nous estats –encara que es legitimen
pel principi del dret a l’autodeterminació nacional que inspirava París- a la
pràctica, tal i com escrivia François Furet a “El passat d’una il•lusió” (1995),
“reprodueixen els defectes de l’imperi
austro-hongarès i estan tan dividits en l’interior de les seves noves fronteres
com en les antigues”. La majoria prenen les formes de repúbliques democràtiques,
tot i que, com a tals, són qüestionables: governs fràgils de reaccionaris,
aristòcrates, latifundistes o nacionalistes, tremolen amenaçats a dreta
(monàrquics) o esquerra (bolxevics). El cas més clar és el “Regne dels serbis,
croates i eslovens” que recau en Alexandre I Karadordevic : reuneix la Sèrbia
de Pere I (que mor el 1921), l’antic regne de Montenegro i les zones de
Croàcia, Eslovènia, Bòsnia-Herzegovina i Dalmàcia. Ja des del primer moment les
tensions entre serbis i croates el fan trontollar: quan els croates abandonin el
parlament i formin govern a Zagreg el 1929, Alexandre I es proclamarà dictador.
Assassinat a Marsella (1934), deixarà un Pere II (11) sota la regència del seu cosí
germanòfil, Pau.
Potser el tractat
més surrealista fos el de Sevrès, que no es va arribar a
aplicar. No solament desposseïa l’imperi otomà de Síria i el Líban (Mandat
francès), i Palestina i Irak (mandat britànic), sinó que fins i tot la
península d’Anatòlia va ser esquarterada. A més d’establir-hi un estat kurd i una Gran Armènia, el tractat
la repartia entre italians, francesos i
grecs. Desallotjant els otomans definitivament d’Europa, als grec van córrer a
ocupar la Tràcia oriental i desembarcar a Esmirna. El problema és que el
repartiment acordat trencava les promeses fetes a Hussein, el sheriff de La Meca: els seus fills
–Abdallah i, sobre tot, Faisal- havien vençut els otomans i aconseguit prou
suports com per proclamar-se reis d’Irak (Abdallah) i Síria (Faisal). Frustrats pels acords de pau i desallotjats
pels francesos, Faisal i Abdallah acceptarien la tutela britànica per regnar
–respectivament- a Iraq (de 1921 a 1933) i Transjordània (separada del Mandat
de Palestina per crear un regne haiximita que es dirà Jordània després de 1948.
El fill gran de Hussein, Alí, quedarà com a rei a l’Hiyaz (on estan les ciutats
santes de l’islam), però el 1924 s’exiliarà a Iraq perquè els atacs d’Ibn Saud,
candidat a rei de les tribus beduïnes, inclouran aquests territoris en la
nova Aràbia Saudita.
Tornant al
tractat de Sevrès, quan el soldà Mehmet VI el va acceptar una revolta
nacionalista va escollir president el prestigiós militar Mustafá Kemal. Units
aquests activistes en la Societat per a la Defensa dels drets d’Anatòlia (futur
Partit Republicà del Progrés) van trobar esforços en una Assemblea nacional
oberta a Ankara (1920) per fer la guerra als grecs (1919-1923). Mustafà Kemal,
amb el suport soviètic contra els armenis (1921) va negociar la retirada
franco-italiana i va derrotar els grecs i els kurds. Les seves victòries van
permetre negociar el Tractat de Lausanne (1923): a canvi d’acceptar les pèrdues
territorials otomanes i desmilitaritzar els estrets, es lliurava d’indemnitzacions i fixava les fronteres actuals de la Turquia moderna.
Cal dir que no es
va guanyar el títol d’ATATURK (1934) només per aconseguir la integritat de Turquia en
aquesta guerra d’alliberament, sinó perquè va impulsar polítiques laiques de
modernització molt criticades pels islamistes: el 1924 va abolir el sultanat,
tancar les madrasses i substituir la shària per un codi civil, el 1925 va
prohibir l’ús del vel i el fez (suggerint la moda occidental), el 1926 va
imposar un Codi Civil que abolia la poligàmia i reconeixia el dret a la
custòdia dels fills per a la dona divorciada, el 1928 va decretar la
substitució de les grafies àrabs per un alfabet llatí que anul·lava la
influència àrab i persa en la llengua turca, i el 1935 adoptà el diumenge com a
dia de descans. Casat amb una dona educada a Occident, Latife Uşşaki, va
consagrar el dret de les dones al vot i a ser escollides membres del parlament
(1934). El resultat va ser una Turquia que semblava aliena a l’entorn islàmic, però
també a Europa...
A més dels que he dit, i del tractat de Neuilly amb Bulgària, la Pau de
París inclou també el de Versalles amb Alemanya. A les pèrdues territorials que estipula (Alsàcia i Lorena tornen a
França, que també explotarà les mines del Sarre, Eupen i Malmedi passen a
Bèlgica, Schelwig a Dinamarca, Poznània passa a ser el “corredor polonès”) el
tractat afegeix també dures clàusules
militars: reducció de l’exèrcit a 100.000 homes, prohibició del servei
militar obligatori, desmilitarització del Rhin. El famós article 231 estableix
la culpabilitat d’Alemanya en la
guerra, per justificar les
indemnitzacions milionàries que Alemanya havia de pagar. L’economista Jhon
Maynard Keynes (Les conseqüències
econòmiques de la pau, 1919) va abandonar la legació britànica criticant la
duresa d’una “pau cartaginesa” en un al·legat contra un tractat “hipòcrita, injust i inaplicable” que pot
arribar a “continuar la ruïna iniciada
pels alemanys” i –contra les venjatives reparacions de guerra- proposa
reduir-ne els pagaments, cancel·lar deutes de guerra inter-aliades i un crèdit
internacional per a reconstruir Europa.
Acabada la
conferència de pau, els 32 estats vencedors i els 13 neutrals van posar en
marxa la SOCIETAT DE NACIONS. Serien admeses
posteriorment Àustria (1920), Alemanya (1926), i la URSS (1934). Fins dissoldre’s
el 1945, va ser el primer intent de crear una gran institució internacional que
treballés per la pau, garantís la integritat dels membres, i fes de mediador en
els conflictes. Encara que s’ha valorat positivament algunes de les tasques
desenvolupades a favor dels refugiats de la revolució o el nazisme, i encara
que va resoldre alguns conflictes, sempre s’ha criticat que les eines de què
disposava –propostes de reducció d’armaments, renúncia dels membres a la
guerra, conciliació i arbitratge, sancions econòmiques als estats agressors- no
van ser capaces d’aturar la tensió a què sotmetrien les relacions internacionals
els estats feixistes que volien fer revisar els tractats de pau a partir de
1933...
No hay comentarios:
Publicar un comentario