(1): PLANTEJA LA
DECADÈNCIA. El debat sobre
quin diagnòstic descrivia els mals del país i quin tractament terapèutic calia
imposar-li per intentar salvar-lo d’una agonia irreversible va omplir des
d’aquell mateix moment l’opinió pública. En els ateneus obrers i els clubs de
la burgesia, en els partits i el Parlament, en els diaris i la universitat, es
discutia sobre la malaltia que havia provocat tan humiliant derrota, i sobre
quins remeis es podrien aplicar per a curar-la. Aquesta corrent de pensament
angoixat i pseudocientífic es diu regeneracionisme i tindria una de les seves
primeres expressions en l’article “Sin
pulso”, que Francisco Silvela, el nou president del partit conservador des
de la mort de Cánovas, va publicar en el diari madrileny “El tiempo” el 16-8-1898:
“Los doctores de la política (...)
discurrirán sus remedios, però el más ajeno a la ciència que preste alguna
atención a los asuntos públicos (...) observa este singular estado de España:
donde quiera que se Ponga el tacto no se encuentra el pulso (...) todos cuantos
tengan algun interès en que este cuerpo nacional viva es hora que se alarmen
(...) los que tienen por oficio y ministerio la dirección del estado no
cumplirán sus más elementales deberes si no acuden con apremio y con energia al
remedio, procurando atajar el daño con el total cambio del régimen (…) si esa
dignificación no se logra, la descomposición del cuerpo nacional es segura”.
En aquest fragment de l’article no solament trobem referències mèdiques que ens
remeten al context biologista; també sorprèn la urgència amb què demana que es
posin a fer reformes per salvar el país.
Malgrat que
Silvela arribarà a impulsar el primer govern regeneracionista i una llarga
nòmina d’autors es van mostrar preocupats per la situació del país després de
la desfeta, el nom de referència del regeneracionisme és el saragossà Joaquín
Costa. En un exitós llibre, “Oligarquía y
caciquismo como la fórmula actual de gobierno en España: urgència y modelo de
cambiarla” (1898) suggeria la fórmula “escola i rebost” com a mecanisme de
superació d’aquell estat de prostració nacional. Escola bàsica, per a pujar la
formació de la població del país, més que ensenyament superior; i una aposta
decidida pel regadiu, molt més productiu que el secà. Com a home del seu temps,
Costa va mostrar tics imperialistes quan va fundar la Societat d’Africanistes i
Colonialistes. En la conferència que va pronunciar a l’Ateneu de Madrid (1901)
va incidir en la figura que havia d’impulsar totes aquestes reformes: “esta política quirúrgica tiene que ser cargo
personal de un cirujano de Hierro”, havia escrit. Per això Enrique Tierno
Galván (Costa y el regeneracionismo,
1961) havia fet del que anomenava el “costismo” un «sentimiento difuso de admiración por la dictadura totalitaria
nacionalista» que hauria inspirat “los
fundamentos [ideológicos]» de la sublevación militar” de 1936. Se li va
contestar que alguns sectors del franquisme van desqualificar Costa i que la
decepció profunda que sentia Costa per la situació del país, lluny d’acostar-lo
a l’autoritarisme, el va fer tornar al republicanisme. Malgrat això, podem
imaginar que aquesta crida al “cirurgià de ferro” seria llegida amb interès per
alguns sectors de l’exèrcit.
(2): UN NOU PAPER
DE L’EXÈRCIT. En el
capítol “La escopeta sin blanco” del
seu llibre, Balfour escrivia que la Restauració havia destinat a l’exèrcit un
paper tutelar que permetria marginar els radicalismes (carlins o republicans),
però 1898 havia evidenciat la seva ineficàcia. El resultat havia estat una
profunda frustració de la casta militar, que es va manifestar en un fort
ressentiment cap als polítics (als que responsabilitzaven del fracàs) que
permetia intuir cert menyspreu per la societat civil. L’exèrcit se sentia una
espècie de boc expiatori, i per això va començar a elaborar una subcultura
victimista (centrada en menystenir l’autoritat civil) i un cert messianisme. La
pròpia percepció de salvaguarda dels valors patriòtics, gairebé en règim de
monopoli, no solament amagava el seu corporativisme, sinó tots aquells
problemes que el règim no havia abordat com a compensació al paper protector de
la moderació política que havia vingut exercint. Així doncs, era un exèrcit
hipertrofiat pel que fa als comandaments (500 generals, 23.000 oficials, 80.000
suboficials) i no massa professional. I que –per a justificar-se davant de la
societat que el mal pagava- es va assignar la vigilància del país per evitar
que no es repetís el Desastre. Espanya quedava a punt de convertir-se en una
caserna gegantina, en la que els obrers i els catalanistes –els crítics del
sistema, doncs- estan permanentment sota sospita. Si França havia resolt la
seva crisis “final de segle”, el Cas Dreyfus, amb la supremacia dels valors
civils, aquí no havia passat igual.
(3): UN NOU TIPUS
D’INTEL·LECTUAL. En
aquell moment s’estava desenvolupant un nou mercat cultural de masses, impulsat
per la urbanització, l’escolarització, l’alfabetització i la mesocratització.
Els creadors van poder independitzar-se dels vells patronatges de la cort, la
noblesa o l’església, i començar a viure dels productes que escrivien per a un
públic lector creixent. L’aparició de nous cenacles independents de producció
de cultura es manifesta en la Fabian
Society (1884), la Institución Libre de Enseñanza (1876) o l’École Normale Superieure. Aquesta
independència permet definir l’intel·lectual per la seva posició com a home de
lletres en relació als fets polítics, crítica i únicament compromesa amb la
veritat. És el que representaria Zola quan denuncia la inconsistència de la
condemna a Alfred Dreyfuss en el famós article “Jo acuso”, o la tasca de la intelligentsia
a Rússia, o el que farà la Generació del 98 al criticar els Processos de
Montjuïc o quan la seva mirada tendra a Castella conviu amb un to crític que
–malgrat valorar la bellesa del seu paisatge- li demanen la modernitat. Quan
Unamuno escriu el 1895 “¿con qué derecho me llevan ustedes contra
mi voluntat a la guerra? ¿Que se pierde Cuba? ¡Que se pierda!” està
mostrant tal ruptura amb els valors de la societat científica que ens podria
permetre parlar de la crisi del positivisme. En un moment en que la teoria de
la relativitat d’Einstein, la crítica de Nietzsche a les religions, o la
recerca freudiana de la veritat en el món dels somnis, molts pensadors
descobreixen que les certeses no estan garantides. Més endavant, el Titanic o
les trinxeres demostraran que ciència i tècnica no necessàriament ens condueixen
cap al progrés i la felicitat. Per tant, la confiança en la veritat objectiva i
el mètode científic sembla esgotar-se i deixar pas al dubte i l’angoixa, al
pessimisme, a l’esperit crític, a la inseguretat pel què vindrà. Intuïció,
passió, vitalisme i subconscient seran els valors puixants... Per això intuïm
certa crisi espiritual, pessimisme i angoixa vital, en Unamuno quan escriu “En torno al casticismo” o “Del sentimiento trágico de la vida en el
hombre y en los pueblos”.
Així ho
descriurà Azórín en els articles d’ABC publicats el febrer de 1913 per donar
forma al concepte “generació del 98”. 13). Deia: “Allá por 1896 vinieron de provincias a Madrid algunos muchachos con
ambiciones literarias y se reunieron aquí con otros que comenzaban a escribir
(...) la generación se ha iniciado en la vida intelectual teniendo ante su
vista un espectçaculo tremendo: el del Desastre (...). Desde 1898 para acá ya
la crítica política y social se va sistematizando, se robustece una convicción
capital esencial, la de que es preciso un cambio radical en la vida espanyola”.
I els presentava criticant “las
corruptelas administrativas, la incompetencia, el chanchullo, el nepotismo, el
caciquismo, la verborrea, el `mañana´, la trapacería parlamentaria, el atraco
en forma de discurso grandilocuente, todo el denso e irrompible ambiente”.
(4) EXASPERACIÓ DELS NACIONALISMES PERIFÈRICS. El 98 va mobilitzar la burgesia catalana en el
que podria ser considerada una cinquena fase del catalanisme polític. Ja el
poema que Joan Maragall va titular “Oda a
Espanya” demanava explícitament menys banderes i més canvis, i acabava
suggerint que si les reformes no es produïen s’hauria de trencar els llaços amb
la dissort espanyola. Així doncs, el catalanisme polític va superar la fase de
presa de consciència política per passar a implicar-se en la reforma d’Espanya
participant en el sistema dinàstic. En un to més reivindicatiu que fins
aleshores, aprofitava el primer intent de regeneració política per sumar-se a
la reforma del país. Primer ho va fer amb els partits dinàstics, concretament
amb el govern regeneracionista i conservador que Francisco Silvela va presidir
des de març de 1899. L’article “Sin pulso”
li havia ofert certa transcendència, tot i que aquell lament líric per l’estat
de prostració del país no arribava a aprofundir en l’anàlisi de les causes ni
en les propostes alternatives. Ara posava en marxa un govern en el que, a més
del prestigiós heroi de la resistència a Filipinas, el general Camilo Polavieja
com a Ministre de la Guerra, nomenava a Manuel Duran i Bas, un catalanista, com
a Ministre de Gràcia i Justícia. Aquesta influència en els nomenaments va
permetre l’arribada a les institucions de noves veus del catalanisme com
l’alcalde de Barcelona Bartomeu Robert, el bisbe Josep Morgades a Barcelona i,
de retruc d’aquest darrer nomenament, Torras i Bages a Vic. El problema és que
les reformes s’havien de finançar amb impostos, i el ministre d’Hisenda Raimundo Fernández
Villaverde impulsava una reforma fiscal que gravava la riquesa, les rendes del
treball i els beneficis de les societats.
Aleshores va
esclatar la crisi del TANCAMENT DE CAIXES (1899). Va ser la protesta dels botiguers i
industrials de Barcelona que, donant de baixa els establiments comercials per
deixar de pagar la contribució, es va organitzar entorn de la Lliga de Defensa
Industrial i Comercial. Quan alguns comerciants van ser empresonats per no
haver pagat les contribucions, l’alcalde de Barcelona, Bartomeu Robert, va
negar-se a signar els embargaments i va dimitir. L’estat va dissoldre per la
força la Lliga, i els comerciants van respondre amb una vaga de comerços que,
encara que va fracassar, podem llegir com una victòria: va demostrar que
darrera el catalanisme hi havia un públic disposat a fer-li un pols a l’estat,
per una banda; per altra, va fer pensar que els partits dinàstics no havien
estat el medi més idoni per implicar-se en la reforma de l’estat. D’aquesta
conclusió sortiria la voluntat d’impulsar un partit polític propi, la LLIGA
REGIONALISTA (1901). Aquell mateix any es presentava a dues convocatòries
electorals amb força èxit. A les eleccions municipals aconseguia 11 regidors, mentre
els diferents partits republicans n’acumulaven 10 i els dos partits dinàstics
solament 4. L’èxit encara seria més important a les eleccions al Congrés dels
Diputats: dels 7 diputats que s’havien d’escollir a la província de Barcelona,
la Lliga Regionalista n’aconseguia 4, deixant dos als partits republicans i un
al partit liberal. Semblava que el caciquisme no havia funcionat! Per què va
aconseguir aquest èxit la Lliga? Primer de tot perquè presentava una
candidatura carismàtica, “la dels 4 presidents”. Hi havia Bartomeu Robert (exalcalde
i expresident de la Societat Econòmica Barcelonina d'Amics del País), Sebastià
Torres (ex president de la Lliga de Defensa Industrial i Comercial), Lluís
Domènec i Montaner (ex president de l’Ateneu Barcelonès i Director de l'Escola d'Arquitectura), i Albert
Rusiñol (ex president de Foment del Treball Nacional). Un altre motiu que
explicaria l’èxit de la Lliga és que va ser el primer partit amb una
organització moderna i eficaç, amb afiliats, una xarxa de centres, secretaria
... i una publicació orgànica, el diari “La
Veu de Catalunya”. Hem de pensar també en la societat de masses que estava
naixent, com demostraria el 1902 l’assistència multitudinària al funeral del
poeta Jacint Verdaguer. Ja el 1901 es va produir també una populosa ofrena
floral a l’escultura dedicada a Rafel de Casanova: encara que la Diada es venia
commemorant des de 1886 amb una missa, aquell any s’estrenava l’ofrena floral
al Saló de Sant Joan (ja que l’escultura no seria traslladada a la Ronda de
Sant Pere fins el 1914).
La Lliga,
però, també presentava alguns problemes. Primer de tot, que dins d’ella hi havia
discrepàncies ideològiques entre els vells puristes (més radicals, crítics amb
les actituds pidolaires), i els més pragmàtics (disposats a aprofitar febleses
de l’estat per aconseguir rèdits polítics). Les diferències van esclatar amb
motiu de la primera visita oficial que va fer el jove Alfons XIII el 1904.
Maura va convèncer el rei de que era més important seduir l’opinió pública
catalana que rebre les despulles de la seva àvia, traspassada aquell any a París.
Mentre els puristes de la Lliga volien fer boicot, els pragmàtics esperaven
aprofitar l’avinentesa per a presentar noves reivindicacions al rei. La visita
va ser un èxit de públic, i a l’ajuntament de Barcelona el va rebre amb un
discurs improvisat de benvinguda una jove promesa de la Lliga: Francesc Cambó. Això
va trencar la Lliga: els puristes van marxar per a constituir partits
republicans, com el Centre Nacionalista Republicà (1906) de Lluís Domènec i
Montaner, que deixava la Lliga convertida en un coherent partit de quadres. El
segon problema de la Lliga seria un poderós adversari polític, el nou PARTIT
RADICAL, amb qui constituiria el sistema
de partits propi de Catalunya fins el 1923. Aquesta formació política,
dirigida per Alejandro Lerroux, seria un partit de masses per als obrers
crítics amb el catalanisme –“Ellos propietarios, nosotros proletarios”, deia-
que amb certa demagògia recollia velles reivindicacions obreres, com la jornada
de 8 hores, i el seu tradicional anticlericalisme. Els qui no veuen en ell un
agitador foraster que finançaria els “berenars fraternals” amb el “fons de
rèptils” (els fons reservats del Ministeri de Governació), ha recordat la
coetània aparició d’un republicanisme radical i populista, del que Vicente
Blasco Ibáñez seria exemple a València.
Francesc Cambó donant la benvinguda al jove Alfons XIII el 1904,segon Antoni Ribas ("La ciutat cremada", 1976) |
No hay comentarios:
Publicar un comentario