Vam deixar
Amadeu de Savoia acomiadant Prim el 2 de gener de 1871. La monarquia
democràtica no solament s’enfrontaria a la pèrdua del seu mentor, perquè la
manca de suports anava més enllà: a l’oposició (xenòfoba) de la noblesa i el
poble, demostrada en la “revolta de les mantellines” o l’apel·lació al rei com
a “Macarroni Primero”, cal afegir la dels industrials proteccionistes que
s’oposaven a les polítiques liberals. Les guerres obertes pels cubans i pels carlins
també van contribuir a fer irrespirable l’ambient polític. Per això, Amadeu va
presentar la seva dimissió davant les corts el febrer de 1873. Les dues cambres
van conformar una Assemblea Nacional que va decidir, malgrat constituir una
majoria monàrquica, proclamar la República. Encara que Manuel Ruíz Zorilla (el
darrer president de govern de la monarquia) s’hi va mostrar en contra, un
discurs d’Emilio Castelar va precipitar la decisió: “Señores, con Fernando VII murió la monarquía tradicional; con la fuga
de Isabel II, la monarquía parlamentaria; con la renuncia de don Amadeo de
Saboya, la monarquía democrática; nadie ha acabado con ella, ha muerto por sí
misma; nadie trae la República, la traen todas las circunstancias, la trae una
conjuración de la sociedad, de la naturaleza y de la Historia. Señores,
saludémosla como el sol que se levanta por su propia fuerza en el cielo de
nuestra patria”.
A Gràcia, que acabava de viure la revolta contra les quintes, durant la que l’exèrcit no havia pogut tombar “La Campana de Gràcia” (1870), un nou diari republicà que recollia aquesta resistència en el seu títol es felicitava per l’adveniment. I d’acord amb aquesta pressió popular, el primer president de la República, Estanislau Figueras, va proclamar voluntari el reclutament a canvi d’una pesseta diària i un “xusco”. Ell preparà les eleccions constituents que es van celebrar al maig, de la que va sortir (amb una participació molt baixa) una cambra majoritàriament republicana (343 diputats federals i 31 d’altres partits). La confusió no amainava, així que –pocs dies després d’un debat en el que Figueras va lamentar “no aguanto més, estic fins els collons de tots nosaltres”- va deixar la dimissió al despatx i va marxar pel seu propi peu a agafar un tren camí de França: havia estat president de febrer a juny de 1873. El seu successor, Francesc Pi i Margall, va prendre possessió prometent reforma agrària, sou mínim, jornada de 9 hores, ensenyament gratuït i abolició de l’esclavatge: ell va obrir el debat sobre el text constitucional redactat precipitadament per Castelar. Però aquesta ingènua república veia els seus somniadors enfrontats des del primer dia: Pi i Margall patia l’oposició dels republicans unitaristes (conservadors, com Cristino Marcos, alcalde de Madrid) i del cantonalisme per l’esquerra (federalistes radicals impacients perquè la constitució no arribava). A la divisió entre els republicans cal afegir, per entendre la dificultat d’encarar el govern, els problemes que ja tenia la monarquia:
·
Per
una banda, la revolta cubana. Un plantador en precari, Carlos Manuel de Céspedes, havia llegit un
manifest, el Crit de Yara, en el seu decadent ingeni sucrer, La Demajagua,
plantejant la necessitat de desfer-se del jou espanyol i abolir gradualment
l’esclavatge a canvi d’indemnitzacións (1868). No va ser secundat pels rics
hisendats del pròsper occident de l’illa, que –amb el suport de tropes
espanyoles- va enfrontar-se a ells i, alhora, a les tropes enviades des
d’Espanya pel govern democràtic que volia introduir reformes en el domini
colonial. Havia començat la Guerra dels 10 Anys (fins el 1878).
·
Per
altra banda, va esclatar la tercera guerra carlina (1872-1876). Poc després del desastre de Sant Carles
de la Ràpita havia traspassat Carles VI (1860). L’havia succeït el seu germà
Joan III, però, davant els seus coquetejos amb el liberalisme, la seva
madrastra i vídua de Carles Maria Isidre, la princesa de Beira, el va fer renunciar
(1868) i va dictar una “Carta a los espanyoles” en la que apadrinava la
candidatura de Carles VII, Duc de Madrid (i fill de Joan III). Ell
protagonitzaria l’alçament al País Basc, Navarra i Catalunya. Encara que en el
Manifest de Morentín (1874) provava d’ampliar la seva base diferenciant la
monarquia tradicional catòlica de qualsevol despotisme, i prometent respectar
la desamortització, les seves tropes aniran reculant.
Després de la
dimissió de Pi i Margall (president de juny a juliol 1873), en comprovar la impossibilitat
d’aprovar la constitució, un tercer president, Nicolàs Salmeron, es va haver
d’enfrontar a aquests conflictes oberts. Ho va fer nomenant dos generals
monàrquics, Arsenio Martínez Campos i Manuel Pavía, com a capitans generals,
respectivament, de València i Madrid.
Ben aviat dimitirà per problemes de consciència en negar-se a signar
unes penes de mort, segons l’epitafi que Clemenceau va escriure per al seu
mausoleu al Cementiri Civil de Madrid. I
és que el gir a la dreta de la república va alçar els republicans federalistes més
radicals en un munt de conflictes cantonalistes.
Aleshores va arribar
a la presidència Emilio Castelar, un republicà unitarista i conservador que va
aplaçar les reformes socials i es va consagrar a restaurar l’ordre per la força
contra carlins, cubans i cantonalistes. Quan va veure que la situació s’anava
normalitzant va restablir les sessions parlamentàries i va plantejar una moció
de confiança que es va votar la mateixa matinada del 2 al 4 de gener de 1874.
La va perdre per 120 vots contra 100, i es va començar a negociar el nomenament
del federalista antiesclavista Eduardo Palanca.
Durant la
votació, el capità general de Madrid, Manuel Pavía, va treure les tropes al
carrer i –quan Castelar intentà destituir-lo- les va fer entrar al saló de
plens entre trets. Després d’aquest “cop de Pavía” (3-1-1874) es va formar un govern
amb republicans unitaristes i conservadors que va presidir el general Serrano.
Era, de fet, una dictadura. Pel que fa a la naturalesa d’aquest cop, cal dir
que l’historiador Gabriel Cardona va diferenciar-lo dels anteriors, perquè el
general Pavía no era el braç armat de cap partit, com havia passat amb els
espadones anteriors: el cop, doncs, marcava el camí cap a un nou militarisme
apartidista i corporatiu. Raymond Carr coincidia: “Pavía se considera salvador de una sociedad traicionada por una república
federal que presidía un proceso de anarquía (...) El ejército empezaba a obrar
con el deber de mantener el orden, de salvarse a sí mismo como institución
cuando se veía atacado por civiles en su concepción del honor o en sus
intereses materiales”.
El 29 de
desembre de 1874 un altre pronunciament, el del general Martínez Campos a
Sagunt, permetrà destituir el govern Serrano i l’entrada d’Alfons XII. Encara
que insatisfet amb què la vinguda del príncep s’hagués fet “manu militari”,
el president del consell de ministres seria Antonio Cánovas del Castillo.
Aquest advocat malagueny, fill d’un mestre, amb vocació humanística, que
–treballant a la companyia del ferrocarril de José de Salamanca- havia
contactat amb els moderats i havia acabat de ministre de Governació, d’Ultramar
i d’Hisenda en temps de la Unió Liberal, és la figura clau del règim. La
Gloriosa l’havia enganxat redactant a Simancas el seu “Bosquejo histórico de la Casa
de Austria en España”, on es mostra especialment preocupat pels problemes
que, en política exterior, significava el desequilibri entre objectius i
mitjans. Aquesta faceta del personatge com a historiador serà molt important
perquè, conscient dels problemes que ha viscut Espanya durant el segle XIX,
posarà, al servei de la creació d’un sistema que intenti superar-los, el seu
tarannà conservador però tolerant. Com
s’ho va fer per aconseguir que els espanyols acceptessin el retorn dels Borbons
i la moderació política?
La primera
eina del sistema és el carisma alfonsí. Cànovas havia aconseguit la renúncia d’Isabel II
en el príncep Alfons (1870) i, a una intensa formació al Theresianum de Viena que permetria contactar amb el cor de l’Europa
legitimista, va afegir un estratègic pas per l’Acadèmia Militar de Sandhurst, a
Gran Bretanya. Ell mateix escriuria al príncep que “maliciosamente se supone por algunos que vuestra alteza ha de querer
una reacción extremada y que no ha de ser, como la mayoría del país desea, un
príncipe inspirado en los deseos de su época. Para combatir estos temores injustos
quise yo este verano que vuestra alteza se diese a conocer en Inglaterra, aquel
clásico país de los reyes constitucionales”. Va ser allà on, presumptament,
el príncep va redactar el Manifest que la premsa espanyola publicaria a primers
de desembre, un parell de dies abans del pronunciament de Martínez Campos a
Sagunt. Amb l’excusa d’agrair les mostres de solidaritat que, presumptament,
havia rebut amb motiu del seu recent aniversari, el príncep assegurava que les
cartes rebudes mostraven “igual convicción
de que sólo el restablecimiento de la monarquía constitucional puede poner
término a la opresión, a la incertidumbre y a las crueles perturbaciones que
experimenta España”. I per això es postulava com un rei per a tots els
espanyols afirmant que “la monarquia
hereditària y constitucional posee en sus principios la necesaria flexibilidad
y cuantas condiciones de acierto hacen falta para que todos los problemas que
traiga su restablecimiento consigo sean resueltos de conformidad con los votos
y la convivencia de la nación”. Davant de la desconfiança que un nou
adveniment borbònic pogués inspirar, deia que “No hay que esperar que decida ya nada de plano y arbitrariamente, sin
Cortes no resolvieron los negocios arduos de los príncipes espanyoles (...) y
esta justísima regla de conducta no he de olvidarla yo en mi condición presente”.
Recordava la seva preparació quan deia que “debò
al infortunio estar en contacto con los Hombres y las coses de la Europa
moderna”, i alhora tranquil·litzava les classes conservadores prometent que
“ni dejaré de ser buen espanyol ni, como
todos mis antepasados, buen católico, ni, como hombre del siglo, verdaderamente
liberal”. La campanya de màrqueting es va complementar amb el compromís
d’Alfons amb la seva cosina, Maria de las Mercedes d’Orléans, filla del duc de
Montpensier, un matrimoni que –a mes d’acallar les pretensions d’aquesta branca
de la família- oferia un miratge d’il·lusió per un futur prometedor. El jove
rei galant mantenia, però, una relació amb una estrella de l’òpera a la que
havia conegut a Viena, Elena Sanz, a la que –curiosament- li va sortir una
llarga gira americana que la va allunyar del príncep coincidint amb la
coronació i el casament.
La segona
eina de la Restauració canovista va ser la pacificació. La campanya d’imatge que feia del príncep Alfons
“el pacificador” va culminar amb la seva visita a l’exèrcit que estava
combatent els carlins. Una notícia apareguda a La Vanguàrdia el 2002 es feia
ressò dels pagaments que el govern Cánovas va oferir al candidat carlí per
comprar la seva retirada. I el mateix 1876 que acabava la tercera guerra
carlina, superades les revoltes cantonalistes, el general Martínez Campos
estava a Cuba negociant amb els rebels la Pau del Zanjón. Allà, la divisió en
el si de l’exèrcit de la República en Armes, que no sumava suports entre els
plantadors ni la burgesia criolla, beneficiats del “pacte colonial” amb la
metròpoli, va permetre la capitulació. El Zanjón els obligà a reconèixer el
govern espanyol com a màxima autoritat a Cuba a canvi de la llibertat de premsa
i reunió (mentre no s’utilitzessin per a atacar Espanya), que es traduí en la
formació de partits polítics. El tercer instrument de la Restauració va ser
la constitució aprovada el 1876. Encara és la que més temps ha aguantat en
vigor, principalment gràcies al seu eclecticisme. Recull idees dels textos
anteriors: el bicameralisme (1837), la sobirania compartida (1845), la
tolerància religiosa (1856) i els drets individuals (1869). Sobre el sufragi no
es pronuncia, i remet a lleis posteriors. Més pragmatisme, impossible!
No hay comentarios:
Publicar un comentario