El retorn dels
Borbons inaugurava un nou període de la història d’Espanya que anomenem la
Restauració, que ocupa un llarga cronologia entre dues repúbliques, i inclou
tres regnats: durant el d’Alfons XII (1875-1885) es posen les bases del
sistema, durant la regència de Maria Cristina d’Habsburg (1885-1902) el sistema
es consolida i funciona, i durant el d’Alfons XIII (1902-1931) entra en crisi i
s’enfonsa. No solament es restaura la monarquia borbònica, també la moderació
política (posant fi a l’experimentació democratitzadora del Sexenni) i una
economia basada en l’explotació de les colònies. L’operació d’entronitzar
Alfons XII no havia estat fàcil: quan la nit del 9 de gener de 1875 dormia per
primer cop a Barcelona, al Palau Moja del prestigiós empresari Antonio López,
es materialitzava tota una campanya de màrketing polític. Però el carisma
alfonsí no havia estat l’única eina per a aconseguir la restauració: de seguida
es posaven en marxa mecanismes per tancar els conflictes oberts (la guerra
carlina, la de Cuba, i les revoltes cantonalistes).
Ja vam veure
agonitzar la resistència carlina el 1876. Les dissensions i desercions (com la
del vell general Cabrera), el fet que la lluita contrarevolucionària no semblava
tan peremptòria (un cop acabat el Sexenni) i l’habilitat negociadora de Cánovas
(a cavall entre el suborn i les promeses) van facilitar la retirada del
pretenent Carles VII. El final de la tercera carlinada va permetre culminar la
centralització administrativa derogant els furs: des d’aquell moment les tres
províncies basques contribuirien al servei militar nacional, però mantindrien
certa autonomia fiscal mitjançant el concert econòmic pel qual les diputacions
provincials recaptaven els impostos i decidien quina destinació els assignaven
a canvi d’una quota, “el cupo”, fixada mitjançant negociació periòdica amb el
govern central. Aquest sistema estarà en vigor fins el 1937, quan va quedar
reduït a la província d’Àlaba, i es posaria en marxa de nou el 1981. Deixem
Carles VII –un personatge incòmode per als veïns francesos - combatent del
costat dels russos contra els otomans, nomenant el seu representant a Espanya a
Cándido Nocedal, i instal·lant-se finalment al Palau Loredan a Venècia.
EL REI-SOLDAT. La Comissió redactora dirigida per Alonso
Martínez va parir una constitució a la que vam qualificar de molt eclèctica, i
que es basava en el principi (conservador) de la sobirania compartida (entre el
rei i el parlament). El rei és la institució més important del sistema: al seu
poder de convocar i dissoldre les cambres, i de sancionar o vetar lleis, cal
afegir la de nomenar i cessar el govern. El cap de l’estat assumeix també un
paper rector de l’exèrcit que pretén subvertir la tradicional ingerència dels
militars en la vida política del país que s’havia convertit en habitual durant
el segle XIX. En certa manera acompleix el paper que abans havien complert els
“espadones”, però per evitar els continus pronunciaments queda convertit en cap
de l’exèrcit i del cos d’oficials, de tal manera que rebel·lar-se és violar el
jurament militar i la cadena de comandament. La instituïda direcció del poder
polític per part del seu vèrtex, però, fa pensar que –més que superar la
ingerència- s’ha produït un pacte tàcit entre militars i poder civil pel qual
cap dels dos es ficaria en l’àrea del poder reservada a l’altre. Convertit el
seu cap en la font de promocions, medalles, ascensos i destinacions, l’exèrcit
romandria hipertrofiat i monàrquic, però no del tot satisfet: sense alleugerir
escalafons ni eliminar càrrecs inútils, aquell gegant adormit era difícil
d’abastir i pagar. Que mai va ser tutelat pel poder civil sembla demostrar-ho
que els ministres de la guerra i la marina sempre van ser militars, i les
continues declaracions de l’estat de setge o suspensions de garanties
constitucionals i altres militaritzacions de l’ordre públic que es van produir
durant la Restauració fan pensar en una mai reconeguda tasca tutelar que queda
dissimulada per les competències civils del “rei soldat”.
La segona característica del sistema polític de la
Restauració és el TORN PACÍFIC, pactat entre dos partits. Davant la inestabilitat política que
havia caracteritzat el segle, Cánovas aconsegueix substituir la percepció de la
política com una guerra contra l’adversari per una percepció de la política com
a negociació. Seguint l’exemple britànic, valora l’alternança com un signe de
civilització ja reconeguda i dirigeix un partit “liberal conservador” (àlies
conservador) disposat a acceptar la tasca de govern d’un adversari, el partit
“liberal fusionista” (àlies liberal) que dirigirà Práxedes Mateo Sagasta, i que
queda associat al torn des de 1881. Aquesta preocupació de Cánovas del Castillo
per evitar que, com havia passat al segle XIX, cada partit actués com una
facció consagrada a apropiar-se del poder i negar-li tota entrada a
l’adversari, queda ben reflectida en un famós discurs pronunciat a les corts el
1887: “Lo que hace falta (…) a la nación
española (…) no son violencias, no son represiones, no son cadalsos, no son
destierros, que desde el año ocho los hemos tenido en una dolorísima abundancia
(…) lo que nos hace falta es el respeto a la ley (…) base indispensable del
orden en todas las naciones civilizadas"... Aquesta consciència d’un passat tumultuós devia influir en
la seva consciència de la necessitat urgent del respecte per l’adversari polític,
i per això, enmig de la incertesa que representava l’agonia del rei, la
imminent constitució de la regència i el naixement del nadó que la reina
esperava, va reunir-se amb Práxedes Mateo Sagasta en una reunió discreta que
coneixem com el PACTE D’EL PARDO. Allà es devia acordar l’alternança, el
respecte per la tasca política del contrari i l’exclusió mútua dels extrems (en
el convenciment que l’esgotament polític del contrari permetria tots dos el
retorn posterior al poder).
La tasca de
govern del partit conservador, que controlarà el govern durant gairebé tot el regnat d’Alfons XII, queda
representada per la llei electoral de 1878 que deroga el sufragi universal del
Sexenni, i la llei d’impremta (1879) que imposa una “autorització governativa”
prèvia a qualsevol publicació, i exigeix “respectar les institucions”. El seu
conservadorisme presumptament tolerant va haver de fer concessions al sector
més reaccionari del partit, els antics moderats que haurien preferit que la
Restauració es produís entorn de la constitució de 1845, la reina Isabel II i
el catolicisme com a única religió possible. Una d’aquestes concessions va ser
el decret (Marquès de) Orovio contra la llibertat de càtedra, que va permetre
expulsar de les seves càtedres alguns intel·lectuals que havien tingut
responsabilitats polítiques durant el Sexenni. Molts d’ells van ajuntar-se per
organitzar una institució acadèmica nova, molt propera a les noves pedagogies:
es tracta de la Institución Libre de
Enseñanza (1876). Tot i que el seu primer rector va ser Laureà Figuerola,
el seu principal impulsor va ser Francisco Giner de los Ríos. Per això, després
d’una primera promoció en la que van destacar Costa o Clarín, parlem dels
“fills de Giner” (referint-nos a la promoció de la que formaren part Julián
Besteiro o els germans Machado), i els seus “nets” (Juan Ramón, Ortega, Américo
Castro, Gregorio Marañón, María Moliner, María Zambrano...). Les
col·laboracions d’importants intel·lectuals europeus en el seu butlletí, o les
conferències que molts d’ells van venir a pronunciar, explica la contribució
d’aquesta institució a la «EDAD DE PLATA», un període d’esplendor de les
lletres espanyoles (però també de les arts i les ciències) que quedaria
escombrada per la guerra civil.
Pel que fa la
tasca dels liberals va ser especialment profitosa la tasca de Sagasta durant el
període 1885-1890. Es va aprovar la llei de procediment administratiu (1889),
el Codi Civil (1889), la llei de judicis per jurats (1888) i la llei
d’associacions (1887), que en certa manera facilitaria l’esclat de la societat
civil al regular l’activitat legal d’entitats de tota mena. Finalment, una nova
llei de sufragi (1890) instauraria el sufragi universal masculí. No hi havia
cap por al sufragi, perquè els dos partits del torn tenien la situació ben
controlada.
UN FUNCIONAMENT BÀSICAMENT CORRUPTE. Quan un partit pujava al poder el
conserva el temps precís: acabada la tasca, el president presenta la dimissió.
Aleshores, el rei crida el cap de l’altre partit perquè formi un altre govern.
Un cop preparat es convoquen eleccions per escollir diputats a corts. El
Ministre de Governació, el “Gran Elector”, del partit entrant, divideix el país
en circumscripcions electorals i decideix cadascun d’aquests resultats per tal
que la comptabilització general acabi amb el resultat prefixat. Coneixem aquest
procés com l’ENCASELLAT. Un cop acabat, el president del govern tanca les corts
i convocava eleccions, guanyant-les sistemàticament amb 230-240 escons d’un
congrés de 400 diputats. Deixava 100 per a l’oposició; i la resta per a les
minories.
Com
aconseguia el resultat que volia? Es posava en marxa tot un sistema de falsejament de la voluntat popular a
través dels cacics de cadascuna de les circumscripcions, que solament s’entén
si es pensa que el 63% dels homes eren analfabets i les dones no tenien dret al
vot. Com s’ho feia el cacic? De vegades podia falsejar el cens electoral, però
també es produïa el vot massiu de soldats (tot i que legalment no podien
fer-ho). Tota mena de TUPINADES van ser possibles: trobem apuntats com a
participants en l’elecció a persones que havien traspassat anys enrere, urnes
canviades, suborns a canvi de vots (o de feina), o tota mena d’intimidacions:
les “partides de la porra” que no deixaven votar als que no eren partidaris de
la seva opció política. Hi van haver detencions temporals perquè alguns
irreductibles no poguessin votar, urnes plenes ja en començar la jornada
electoral, presidents fugats amb les actes per poder invalidar resultats
adversos, actes esmenades de manera grollera o col·legis en què es van
presentar a votar més persones de les que hi havia censades...
EL DIVORCI ENTRE L’ESPANYA REAL I L’ESPANYA
OFICIAL. Aquesta
crítica del sistema, realitzada per José Ortega y Gasset en una conferència
pronunciada a l’Ateneu de Madrid sota el títol de “La vieja y la nueva
política” (1914), intentava superar el falsejament sistemàtic del sistema
electoral reclamant-li a l’Espanya Oficial l’autenticitat necessària per a
saber què pensava l’Espanya Real, a la que també demanava esperit cívic i
participació. Ho feia perquè la tradicional manipulació electoral havia
allunyat la ciutadania de la política, a la que mirava amb indiferència, menyspreu
o desconfiança. Ortega y Gasset presentava una proposta de Lliga d’Educació
Política dient que “la intervención vigorosa y consciente en la política
nacional es un deber de todos, no un derecho que quede adscrito a los
ciudadanos que no sirven para otra cosa, que no colaboran en otras formas al
aumento moral y material de España, a los llamados ‘políticos’. La España
oficial consiste, pues, en una especie de partidos fantasmas que defienden los
fantasmas de unas ideas y que, apoyados por las sombras de unos periódicos,
hacen marchar unos Ministerios de alucinación”. Està, doncs, criticant a
l’Espanya Oficial l’autenticitat necessària perquè s’hi pugui confiar, i a
l’Espanya Real, quan diu que la intervenció ha de ser un deure, està demanant
esperit cívic (participació).
Com ha presentat la historiografia un règim així? Els seus protagonistes el comparen amb
l’anarquia anterior: és monarquia, ordre, jerarquia, religió, autoritat i
estabilitat, a diferència del Sexenni, que representava conflicte, desordre,
anticlericalisme, caos social i inestabilitat política. La Generació del 98 va
respondre subscrivint el “paradigma costià”: “Politicastros infames parasitando a un pueblo atrasado y decadente, a
una masa anémica e incivilizada, con un régimen corrupto”. I ambdós
visions, la del equilibri en positiu, i la corrupció liberal en negatiu, seran
recollides pel franquisme per acceptar el període com un mal menor.
En termes
marxistes, l’historiador Manuel Tuñón de Lara va descriure el sistema com a
instrument d’un bloc de poder oligàrquic de terratinents i financers per a controlar
els sistema polític i evitar tot canvi. Aquesta situació, juntament amb la
debilitat de la burgesia modernitzadora i la divisió del moviment obrer, havien
impossibilitat la democratització. És una visió materialista del règim, segons
la qual la “classe dominant” reuneix domini econòmic i supremacia política. És
també una visió especialment preocupada pels defectes de la representativitat,
però capaç de valorar la tasca de pacificació nacional i integració de
l’adversari polític. És lògic: la tasca investigadora d’aquesta generació
historiogràfica es produeix en plena Transició, per això –encara que la lectura
socioeconòmica pot ser crítica- es valora positivament la Restauració com una
obra d’enginyeria política per evitar la potencial guerra civil.
Pel que fa al
caciquisme, Gerald Brenan ja presentava els cacics com a opressors
(1942), i l’òptica marxista veia en ell una forma d’explotació de classe
imposada per l’oligarquia terratinent per a controlar l’estat excloent als
industrials, que el criticaran. Amb una actitud liberal desproveïda d’ideologia
i presumptament científica, la
sociologia electoral dels anys setanta traurà càrrega emocional al tema
recomanant “analitzar-lo, no jutjar-lo”: així va ser com l’entenien com un
mecanisme per organitzar la desmobilització política i aconseguir un
funcionament estable i pacífic del règim liberal. Aquesta interpretació amable
i funcional posava èmfasi en l’intercanvi de favors de favors privats per
serveis públics, i disculpava com una fase de desenvolupament de l’estat
necessari en aquells temps d’analfabetisme i incomprensió del sistema, que
també s’hauria produït en altres estats del sud d’Europa amb el mateix
problema. Així, per exemple, José Varela Ortega el definiria (1977) com un
consens polítics que s’alimentava de la indiferència / apatia social, per tant
no era una imposició violenta. I Joaquín Romero Maura (1975) veia com els
cacics reforçaven o augmentaven la seva posició dominant en una localitat
oferint favors discriminats que generaven agraïment, lleialtat o obligació. El
cacic quedava convertit en una espècie de traductor dels interessos mutus entre
una massa analfabeta i un estat liberal. Era un mitjancer entre marginat
i benefactor, entre comunitat local necessitat i estat que dispensa serveis.
Res de coacció o violència, ben al contrari, el caciquisme seria sinònim de
negociació, de cessió, d’acords.
I Cánovas del Castillo? Què ha escrit la
historiografia del polític que va posar en marxa la Restauració? No tots han abraçat el paradigma “bismarckià”
que ha atorgat la dreta espanyola al personatge, tal i com critica José Antonio
Piqueras a “Cánovas y la derecha espanyola”. Aquest historiador prefereix
fixar-se en la seva obstinació a impedir qualsevol cessió a Cuba, que es negava
a la mediació americana i liderava el partit conservador de forma autoritària.
Ja els regeneracionistes li criticaran que –davant del drama social- solament
oferís com a resposta la repressió, tal i com demostren els Processos de
Montjuïc, o l’execució de José Rizal a les Filipines, per a qui Pi i Margall li
va demanar un indult que no es va concedir. També deien d’ell que havia estat
“el creador d’un artificiosa mentida”, en adonar-se de la falsedat d’un règim
que darrera l’aparença liberal amagava un complex sistema de corrupteles
electorals per a que res no canviés. En un amarg to de denúncia, Piqueras li
retreu que “el defensor de la família com a pilar social es va aficionar tant a
ella que va acabar tenint-ne dues”. Seguint aquesta visió, José Ortega y Gasset
lamentaria, en una famosa conferència pronunciada en l’Ateneu de Madrid el 1914
sota el títol “La vieja y la nueva
política” que “en realitat la
Restauració fou un panorama de fantasmes i Cánoves el gran empresari de la
fantasmagoria”.
El franquisme
no se’l miraria massa diferent: salvava el règim en tant havia allunyat Espanya
del republicanisme i la democràcia (“un Bismarck”), però no li agradava que
Cánovas acceptés la llibertat de cultes, el torn, les eleccions. Dins “Una Historia de España contada con sencillez”,
José María Peman li perdonava perquè havia estat “un fill del seu segle”, un
liberal materialista aliè als valors místics i transcendentals de la nació, la
religió i la lluita espiritual que el franquisme volia representar. Solament en
els cercles monàrquics se’l recordava amb simpatia: quan Juan Ignacio Luca de
Tena estrena “Donde vas Alfonso XII” li fa dir que “la monarquia (...) portarà una pau sense
represàlies”. Gregorio Marañón havia iniciat una tímida recuperació quan,
durant la fam de la postguerra, recordava que “ha sido preciso el gran dolor de estos días para que nos diéramos
cuenta del bien perdido” (Ensayos
liberales, 1946) i Ferran Soldevila escrivia una “Historia de España” per
al financer catòlic Félix Millet i Maristany, president del Banco Popular
(1945-56), que li atorgava consideració per haver portat estabilitat,
pacificació, alternança… en tant condicions que havien permès florir la
Renaixença! També Vicens Vives li valorarà que evità alhora la revolució i la
reacció. I aquest context arribarà fins a la biografia escrita per José Luis
Comellas (1965), que inicia la seva reivindicació com a “fundador d’un règim”.
Amb l’arribada
del PP al poder s’inicia l’apologia: la dreta volia commemorar el centenari de
la seva mort amb la creació d’una Comissió que va impulsar tota mena d’actes
per a recordar-lo com “artífex” d’un “fecund
període de llibertat i concòrdia”. El seu president, Francisco Álvarez
Cascos, iniciava les commemoracions definint-lo com el “rellevant estadista” al
que solament retreia que “no va estar a l’alçada en política exterior”,
justificant així les ínfules amb què el seu govern alineava Espanya amb els
Estats Units (i que culminaria en la participació en la guerra del Golf anys
després). El president José María Aznar escrivia (ABC, 8-8-1998) que “la seva
veu ens il·lumina” al crear un “sistema eficient”: ell mateix escriuria un
pròleg a les obres completes de Cánovas que duia per títol “Nuestra deuda con Cánovas”, al qui
assignava la “renacionalització d’Espanya”
(que ell deia voler continuar).
No hay comentarios:
Publicar un comentario