-
Que
és impossible saber si Isabel II va proporcionar aquella versió espontàniament
o si li va ser suggerida pels qui la miraven severament
-
Que
sembla clar que els moderats la perceben com un instrument: fan servir
l’incident per a excloure els progressistes del poder
-
Que
l’incident deixa els progressistes inermes: no poden defensar Olozaga sense
acusar la reina de mentidera, així que va marxar a l’exili
-
Que
sembla impossible crear una monarquia per sobre dels partits; queda convertida
en una institució “segrestable”.
Comença així un període de monopoli del poder per
part dels moderats que duraria gairebé 10 anys. Com podem diferenciar aquest
partit dels progressistes? Els moderats recullen les idees del liberalisme doctrinari, tan ben
formulada pels ministres francesos de Lluís Felip, com Guizot. Si els
progressistes tenen una concepció de la sobirania que fa descansar el dret a governar
en al nació, el liberalisme conservador formula la teoria de la sobirania
compartida, segons la qual aquest dret de governar resideix alhora en el fràgil
equilibri que conformen el parlament (en tant representant de la teoria de que
la sobirania ve de baix, del poble) i el rei (institució representant de la
teoria que el dret a governar ve de dalt, de Déu). La idea és que compartint la
sobirania s’eviten els excessos, que per evitar el que –a ulls de l’alta
burgesia que ha protagonitzat les revolucions- són monstruositats polítiques,
aquesta vigilància mútua evita que el rei pugui ser temptat a inclinar-se cap a
l’absolutisme, i el parlament queda impossibilitat a inclinar-se cap aquest
altre monstre polític que, recordem un altre cop, a ulls de la burgesia
conservadora, constitueix la democràcia. Per això diem que una de les
principals diferències entre moderats i progressistes és el paper que atorguen
al rei: mentre els progressistes volen reduir els seus poders fins a
convertir-lo en un símbol de l’estat, els moderats li atorguen un paper molt
important en l’organigrama polític de l’estat.
Pel que fa al
sufragi, els moderats són partidaris d’un sufragi molt restringit als nivells
de rendes més altes, i els progressistes volen fer-lo més ample. Dins del
partit hi ha partidaris del sufragi universal masculí, que el 1849 trencaran el
partit i aniran a formar el partit demòcrata.
Els moderats
rebien el suport social de la vella noblesa i els grans propietaris, de l’alta
burgesia, l’alt clergat i els militars d’alta graduació; i –pel que fa a la
religió- son partidaris d’un estat confessional. Els progressistes, en canvi,
reben els seus principals suports en la petita i mitjana burgesia, en els
professionals liberals, l’artesanat i els militars de baixa graduació; i, pel
que fa a la religió, són partidaris de la llibertat de cultes. Si els moderats
són partidaris de polítiques econòmiques proteccionistes, els progressistes
prefereixen el liberalisme econòmic. Les simpaties en la política exterior
recauen en França, en el cas dels moderats, i en el Regne Unit, en el cas dels
progressistes.
Trencant l’acord entre liberals que havia suposat
la constitució de 1837, els moderats van publicar una nova constitució, la de
1845, que constitueix un exemple clàssic de liberalisme doctrinari. No solament perquè apel·la a la
sobirania compartida oferint amplis poders a la reina, a la que declaren major
d’edat amb 14 anys: en l’organigrama polític el rei es reserva el poder de
nomenar el president del govern (i apartar-lo), de convocar les corts (i
dissoldre-les), i de vetar les lleis (o sancionar-les). L’altre depositari de
la sobirania, el parlament, serà bicameral: això vol dir que una de les cambres
(el senat, escollit per designació reial) pot vetar les decisions del Congrés
dels diputats, escollit per sufragi censatari cada cinc anys. Pels nivells de
renda exigits per a comptar amb el dret a votar hem calculat que podria
participar aproximadament un 1% de la població, el que voldria dir
aproximadament uns 150.000 electors.
La importància
atorgada al rei en l’organigrama feia important tenir ben controlada a la
reina. Per això els moderats van nomenar-la major d’edat (assegurant-se que no
podria deixar-se influir per un regent que s’apartés de les polítiques que interessaven
al partit), van permetre el retorn de Maria Cristina i Fernando Muñoz (a qui
van concedir el títol de Duc de Riansares) i van atorgar-li a la reina una educació molt precària. Ella mateixa li
reconeixeria al periodista Benito Pérez Galdós en una entrevista que li
concediria a París durant el seu exili: diria que el seu entorn “no sabían una palabra de arte de gobierno
constitucional: eran cortesanos que sólo entendían de etiqueta (...) Los que
eran ilustrados y sabían de constituciones y de todas esas cosas, no me
aleccionaban sino en los casos que pudieran serles favorables, dejándome a
oscuras si se trataba de algo que mi buen conocimiento pudiera favorecer al
contrario (…) ¿Qué podía hacer yo, jovencilla reina (…) no viendo a mi lado más
que a personas que se doblaban como cañas, ni oyendo más voces de adulación que
me aturdían?”. També el matrimoni de la reina es convertiria en una eina de
control, contribuint a crear un entorn que allunyés la reina de pretensions
progressistes. Encara que Jaume Balmes es manifestaria a favor del matrimoni de
la reina amb el pretendent Carles VI (en qui acabava d’abdicar el seu pare el
1845) com a instrument de reconciliació nacional i de manteniment de la
dinastia ben allunyada del liberalisme, la consciència de que el carlí no
acceptaria un paper discret com a consort, com el del príncep Albert a
Anglaterra, per exemple, va fer descartar la opció carlina. El germà del
príncep Albert també era un candidat important, però la influència del rei dels
belgues sobre ell, tant com sobre la cort anglesa dels seus nebots, aconseguia
la ferma oposició de Lluís Felip; el rei francès, per la seva banda, volia
casar el seu fill, Antonio d’Orléans, amb la reina, però aquesta opció contava
amb la ferma oposició dels britànics. Així que els reis de França i Anglaterra,
amb els seus primers ministres, François Guizot i Lord Alberdeen, es van reunir
al castell d’Eau per a acordar que el matrimoni de al reina espanyola no podia
ser amb cap dels dos candidats. Els Borbons, per a mantenir la corona en la
seva dinastia, van optar per casar Isabel II amb el seu cosí, Francisco de Asís
de Borbón y Borbón. Diuen que, en saber-ho, ella va exclamar “Con Paquita no”;
i que després del seu enllaç va lamentar “qué se puede esperar de un hombre que
lleva en su noche de bodas más volantes en su camisa de dormir que yo en la
mía”.
La relació va
ser un desastre; el rei consort s’allunyava per moments de la seva esposa i
conspirava amb el sector més reaccionari del partit moderat. L’entorn familiar,
sinistre, va contribuir notablement en la progressiva caiguda de la popularitat
de la reina: Isabel va començar a mostrar una hostilitat oberta cap al seu
marit i cap a Maria Cristina, que tan malament l’havia casat, i es va lliurar a
una vida desenfrenada de diversions. Per si fos poc, l’opinió pública liberal
criticava que la reina solament havia de parlar de política amb els
representants de la nació, no amb cap cercle privat de reaccionaris
impenitents. La cort semblava reviure els defectes de l’antic absolutisme:
percebuda com un nius d’intrigues i conxorxes, va ser font de les crítiques
contra la reina que es van estenent. Per si fos, l’activitat econòmica de la
mare, que fomentava discòrdies amb altres burgesos rics, i desacreditava la
reina tant com els cercle del rei, que deixava córrer un retrat d’Isabel com un
dona inestable, impredictible, incapaç de controlar les passions de les que
s’estava tornant esclava. De moment, però, l’única oposició que es va
materialitzar va ser la dels carlins, que –molestos amb la decisió matrimonial-
van impulsar a Catalunya, de 1846 a 1849, la guerra dels matiners.
LA POLÍTICA ECONÒMICA DELS MODERATS. Els aranzels i altres mesures
proteccionistes van permetre el desenvolupament de la industrialització, que
queda ben representada pels grans vapors que s’aixequen en les grans ciutats
catalanes. Al Vapor Vell que Güell havia aixecat a Sants, caldria afegir la
Fabra y Coats a Sant Andreu (1843), el Vapor Vilaregut a Gràcia, o L’Espanya
Industrial (1847). Per a finançar els grans projectes industrial apareix el
Banc de Barcelona (1844) i el Banc del Govern (1845), que –quan se sumi al Banc
d’Isabel II, creat el 1847- veurà néixer el Banc d’Espanya (1854). El 1848 neix
l’antecedent de Foment del Treball, una primera coordinadora dels interessos
burgesos que coneixem com l’Institut Industrial de Catalunya. Aquell mateix
any, l’indiano Miquel Biada aconsegueix posar en marxa el primer ferrocarril
entre Barcelona i Mataró, al que podem sumar el 1851 el trajecte Madrid-Aranjuez
que finança el banquer moderat José de Salamanca, i, ja el 1855 els 40 km del
trajecte Sama de Langreo a Gijón. Són obres privades, a les que cal sumar obres
públiques, com la finalització de l’edifici de les corts a la carrera de San
Jerónimo, el Teatre Reial, la urbanització de la Puerta del Sol, el canal
d’Isabel II que subministra aigua a la capital, o l’inici de la complexa obra
d’enginyeria que representa el Canal d’Urgell, que, gràcies al finançament de
la família Girona, regarà una part important del Pla de Lleida des de 1862.
POLÍTIQUES D’ORDRE. Els moderats van acabar amb la Milícia Nacional: davant d’aquest cos de voluntaris remunerats i controlats pels ajuntaments per a protegir les llibertats, organitzen la Guàrdia Civil. És tot el contrari: un cos armat paramilitar, d’organització militar però amb funcions civils, centralitzat, consagrat a la repressió del descontentament rural: en comptes d'inspirar-se en els bobbies que Robert Peel havia presentat com un cos protector, els (francòfils) moderats s'havien inspirat en la gendarmeria com a cos defensor de l'ordre estatal. L’existència del cos s’ha sentit amenaçada periòdicament. De fet, el Bienni Progressistsa, el Sexenni democràtic i la república van establir contrapesos que els permetessin disminuir la seva dependència d’ell (la Milícia Nacional i la Guàrdia d’Assalt). Això va provocar una tradició defensiva d’escrits que es va accelerar quan el món acadèmic va trencar el monopoli que mantenia la Guàrdia Civil sobre la seva pròpia història. Diego López Garrido (La Guardia Civil y los orígenes del Estado centralista, 1983) i Manuel Ballbé (Orden público y militarismo en la España constitucional 1812-1983, 1985) van escriure influïts pels debats sobre el “problema militar” i marcats per la dictadura. Per això demanaven la reforma democràtica del cos i criticaven la seva naturalesa castrense. Deien que la Milícia havia estat símbol de la burgesia de províncies, davant de l’elit centralista de terratinents, i que oferia la possibilitat de modernització política que la seva dissolució va impedir, en una victòria dels moderats. La visió crítica de la militarització de l’ordre públic que ofereixen aquests llibres contrasta amb la visió que ofereix el cos de sí mateix: Miguel López Corral (La guardia civil. Claves históricas para comprender a la Benemérita y sus Hombres, 2011) veu en la seva eficàcia el motiu de la seva supervivència, no en la seva naturalesa militar. Per a ell, aquesta naturalesa li ha permès mantenir-se neutral políticament i per això ha sobreviscut als canvis de règim. Diu que, davant la poca fiabilitat de les milícies civils, el poder va preferir imitar la gendarmeria francesa, i –contra la imatge del cos com a eina repressiva- presenta una imatge dels guàrdies civils com una espècie de “bon samarità” i perseguidor de criminals.
El seu paper en el manteniment de l’ordre públic no es percep com a repressió, sinó com un acte més de servei a la societat: el guàrdia civil arrisca la seva vida per protegir-nos d’elements criminals que pretenen trencar l’odre, per tant criticar-lo és atacar qui defensa el ordre per a minar la seva autoritat. Aquest discurs que els pot fer erigir-se en defensors de la legalitat quan el govern central falla vindria de la sensació claustrofòbica que vivien les casernes, en inferioritat numèrica davant dels ciutadans que havien de vigilar. Aquest perill potencial per a la seva seguretat personal (i la de la seva família en la caserna, conscients de que podien convertir-se en objectius de qualsevol revolució en qualsevol moment) els feia ser crítics amb els governs que, si no afirmen la seva autoritat i l’ordre social, posaven en risc les seves vides.
POLÍTIQUES D’ORDRE. Els moderats van acabar amb la Milícia Nacional: davant d’aquest cos de voluntaris remunerats i controlats pels ajuntaments per a protegir les llibertats, organitzen la Guàrdia Civil. És tot el contrari: un cos armat paramilitar, d’organització militar però amb funcions civils, centralitzat, consagrat a la repressió del descontentament rural: en comptes d'inspirar-se en els bobbies que Robert Peel havia presentat com un cos protector, els (francòfils) moderats s'havien inspirat en la gendarmeria com a cos defensor de l'ordre estatal. L’existència del cos s’ha sentit amenaçada periòdicament. De fet, el Bienni Progressistsa, el Sexenni democràtic i la república van establir contrapesos que els permetessin disminuir la seva dependència d’ell (la Milícia Nacional i la Guàrdia d’Assalt). Això va provocar una tradició defensiva d’escrits que es va accelerar quan el món acadèmic va trencar el monopoli que mantenia la Guàrdia Civil sobre la seva pròpia història. Diego López Garrido (La Guardia Civil y los orígenes del Estado centralista, 1983) i Manuel Ballbé (Orden público y militarismo en la España constitucional 1812-1983, 1985) van escriure influïts pels debats sobre el “problema militar” i marcats per la dictadura. Per això demanaven la reforma democràtica del cos i criticaven la seva naturalesa castrense. Deien que la Milícia havia estat símbol de la burgesia de províncies, davant de l’elit centralista de terratinents, i que oferia la possibilitat de modernització política que la seva dissolució va impedir, en una victòria dels moderats. La visió crítica de la militarització de l’ordre públic que ofereixen aquests llibres contrasta amb la visió que ofereix el cos de sí mateix: Miguel López Corral (La guardia civil. Claves históricas para comprender a la Benemérita y sus Hombres, 2011) veu en la seva eficàcia el motiu de la seva supervivència, no en la seva naturalesa militar. Per a ell, aquesta naturalesa li ha permès mantenir-se neutral políticament i per això ha sobreviscut als canvis de règim. Diu que, davant la poca fiabilitat de les milícies civils, el poder va preferir imitar la gendarmeria francesa, i –contra la imatge del cos com a eina repressiva- presenta una imatge dels guàrdies civils com una espècie de “bon samarità” i perseguidor de criminals.
El seu paper en el manteniment de l’ordre públic no es percep com a repressió, sinó com un acte més de servei a la societat: el guàrdia civil arrisca la seva vida per protegir-nos d’elements criminals que pretenen trencar l’odre, per tant criticar-lo és atacar qui defensa el ordre per a minar la seva autoritat. Aquest discurs que els pot fer erigir-se en defensors de la legalitat quan el govern central falla vindria de la sensació claustrofòbica que vivien les casernes, en inferioritat numèrica davant dels ciutadans que havien de vigilar. Aquest perill potencial per a la seva seguretat personal (i la de la seva família en la caserna, conscients de que podien convertir-se en objectius de qualsevol revolució en qualsevol moment) els feia ser crítics amb els governs que, si no afirmen la seva autoritat i l’ordre social, posaven en risc les seves vides.
LA POLÍTICA FISCAL. Seguien vigents impostos de l’Antic Rêgim, com
l’alcabala, la sisa o els delmes. La major part de la recaptació fiscal es feia
amb impostos indirectes; dels directes se n’havia parlat lleugerament a Cadis.
Un ministre d’Hisenda de la Dècada Moderada, Alejandro Mon, va imposar un lleu
impost sobre la propietat, les rendes i les vendes, i va simplificar tots els
impostos indirectes en una sola contribució, els consums, que gravaven
productes de primera necessitat. Aquest sistema fiscal es mantindria fins a la
reforma Fernández Villaverde (1899).
ENFRONTAR EL 48. Gràcies a les polítiques autoritàries de Narváez,
la tercera onada de revoltes que va trasbalsar Europa el 1848 gairebé no es
va deixar sentir a Espanya. El partit moderat, espantat davant de les notícies
que arribaven de Viena o París, va fer pinya entorn de l’espadón de Loja. I és
en aquest context de por a la revolució que un dels diputats moderats més
reconegut, Juan Donoso Cortés, va formular la teoria de la “dictadura
necessària” en un famós discurs. Deia: “Cuando
la legalidad basta para salvar á la sociedad, la legalidad; cuando no basta, la
dictadura. Señores, esta palabra tremenda, que tremenda es, aunque no tanto
como la palabra revolución, que es la mas tremenda de todas (…) Digo, señores,
que la dictadura en ciertas circunstancias, en circunstancias dadas, en
circunstancias como las presentes, es un gobierno legítimo, es un gobierno
bueno, es un gobierno provechoso como cualquier otro gobierno, (…) la cuestión
, como he dicho antes, no está entre la libertad y la dictadura; si estuviera
entre la libertad y la dictadura, yo votaría por la libertad, como todos los
que nos sentamos aquí. Pero la cuestión es esta, y concluyo: se trata de
escoger entre la dictadura de la insurrección y la dictadura del Gobierno (…);
se trata de escoger entre la dictadura que viene de abajo y la dictadura que
viene de arriba; yo escojo lo que viene de arriba, porque viene de regiones mas
limpias y serenas: se trata de escoger, por último, entre la dictadura del
puñal y la dictadura del sable; yo escojo la dictadura del sable, porque es mas
noble”. La teoria de la dictadura necessària, conjuntament amb la pretensió
del “govern dels millors” (els més preparats, aptes, formats) conforma –amb la
sobirania compartida- el rovell de l’ou de La Doctrina, la sistematització del
liberalisme conservador que comparteixen les burgesies europees després del
malson revolucionari.
LA DERIVA AUTORITÀRIA DELS MODERATS. EL GOVERN BRAVO MURILLO. El ministre d’Hisenda de Narváez, Juan Bravo Murillo, va criticar-li la corrupción i va aconseguir presidir el consell de ministres el 1852, just quan el cop d’estat de Lluís Napoleó a França oferia un model neo-conservador. Aquest prestigiós advocat extremeny, reaccionari, es queixava de la poca eficàcia dels debats parlamentaris. I va desplegar una febril activitat política que ha fet pensar en ell com el primer polític “positivista” i el primer tecnòcrata.
LA DERIVA AUTORITÀRIA DELS MODERATS. EL GOVERN BRAVO MURILLO. El ministre d’Hisenda de Narváez, Juan Bravo Murillo, va criticar-li la corrupción i va aconseguir presidir el consell de ministres el 1852, just quan el cop d’estat de Lluís Napoleó a França oferia un model neo-conservador. Aquest prestigiós advocat extremeny, reaccionari, es queixava de la poca eficàcia dels debats parlamentaris. I va desplegar una febril activitat política que ha fet pensar en ell com el primer polític “positivista” i el primer tecnòcrata.
·
Per a
reformar l’administració va abordar la tradicional substitució del personal
administratiu de l’estat que es produïa cada cop que canviava el signe del
govern. Això provocava que la figura del cessant es convertís en carn de canó
per a accions polítiques opositores, ja que estava interessat en un nou canvi
polític per a tornar a ocupar el lloc de treballs del que havia estat desplaçat.
Bravo Murillo pretén separar administració i política fent que els càrrecs
públics es cobririen per oposició mitjançant un procediment establert
prèviament ignorant opinions polítiques. Els ascensos es produirien també per
mèrits i no podrien ser expulsats de l’administració més que per prevaricació o
falta greu. L’objectiu era dotar al país d’una maquinària burocràtica moderna, àgil
i eficaç.
·
El
projecte constitucional que va estudiar ha estat estudiat per Juan Pro (Bravo Murillo. Política de orden en la
España liberal, 2006). La constitució incloïa la possibilitat de governar per
decret reial amb caràcter d’urgència quan les corts no estiguessin reunides,
sessions a porta tancada (no públiques) i la conversió de les llibertats
individuals en lleis orgàniques (i no incloses dins de la constitució). Pensava
reduir el congrés a 171 diputats, i escollir-los amb el vot dels 150 majors
contribuents de cada districte electoral.
·
Una
altra de les realitzacions de Bravo Murillo va ser el Concordat signat amb la
Santa Seu el 1851 per acabar amb la ruptura entre església i estat que s’havia
produït en temps de Mendizábal. A canvi de reconèixer l’obra desamortitzadora i
perdonar els nous propietaris, les expropiacions quedaven aturades. Narváez
havia organitzat una expedició contra la República Romana de 1849 -que havia
foragitat el papa- però Benet XII no havia reconegut encara la monarquia
isabelina. Fent valer que la constitució de 1845 feia d’Espanya un estat
confessional contrari a la llibertat de cultes, es va poder signar el
Concordat. Respectava el monopoli educatiu de l’església i dotava els sous dels
clergues amb càrrec als pressupostos generals de l’estat. L’estat no solament
es legitimava moralment, sobre tot davant les masses populars; també aconseguir
així restar forces al carlisme. L’acord estarà vigent fins el 1931 i és molt
important: crea una església passiva, protegida per l’estat, que forma part del
règim i a la que part del món obrer identificarà com a co-responsable de la
injustícia social.
José Luis
Comellas (Isabel II: una reina y un
reinado, 1999) veu en Bravo Murillo un tecnòcrata del positivisme quan
destaca el pragmatisme del decret de ports francs (1852) que fa de les Canàries
una economia lliurecanvista.
L’hegemonia que anaven adquirint els sectors més reaccionaris dels moderats va provocar un pronunciat del general O’Donnell, proper al liberalisme més moderat. Però, com que el pronunciament va coincidir amb revoltes obreres a Barcelona (que es van estendre a altres ciutats, inclosa Madrid), va sumar el general Serrano i els progressistes, disposats a aprofitar el malestar obrer. El cop començava a Vicálvaro, a Madrid, i per això es coneix com a Vicalvarada (1854) i va anar acompanyat de la lectura del Manifest del Manzanares. Deia que volien “la conservación del Trono sin camarilla que lo deshonre, práctica rigurosa de las leyes fundamentales, mejorando la electoral y de imprenta, rebaja de impuestos, (…) Queremos arrancar los pueblos a la centralización que los devora, dándoles la independencia local necesaria para que conserven sus intereses, (…) y como garantía de todo esto queremos la Milicia”. La reina va maniobrar cridant a Espartero (per a contentar el carrer) i salvant així la monarquia. En la nota que li va enviar li deia... “Espartero: Yo nunca he olvidado los buenos y leales servicios que has prestado durante mi niñez y que tanto ha contribuido a sostener mi trono, no he dudado un momento, ahora que las circunstancias son difíciles en llamarte para que te encargues de la formación de un gabinete que con sus consejos pueda ayudarme a hacer la felicidad de este pays que tanto mi corazón desea hacer dichosos. Creo que vendrás al momento a prestar este servicio a la nación y a tu reina. Isabel”.
El general es
dedicaria personalment a convèncer els revoltats, barricada per barricada, que
abandonessin. El govern que constituiria amb O’Donnell com a ministre de la
guerra permetia començar una nova fase del regnat, el Bienni Progressista
(1854).
No hay comentarios:
Publicar un comentario