“El pacte dels llops” és una pel·lícula
històrica d’aventures, dramàtica i amb uns tocs de ciència ficció. La intriga
manté l’espectador ben pendent, i alhora ens ofereix molta informació sobre
l`època. Els crítics cinematogràfics, però, van fer constar que les escenes de
lluites i baralles semblaven fantasioses i inapropiades, no solament per
l`època, sinó també pel clima del metratge.
El director aprofita un tema verídic, el
de la fera de Gevaudan, per a crear una trama mistèrica, afegint-se així a les
propostes més o menys científiques de periodistes, escriptors, criptozoòlegs,
antropòlegs, historiadors, biòlegs i naturalistes. La bèstia de Gévaudan
és el nom atribuït a un animal que va assolar aquesta regió del sud de França
entre 1764 i 1767 atacant un nombre confós de víctimes, sobre el que les fonts
històriques difereixen, que el 1987 es van censar en 210 atacs, dels que van
resultar 113 morts. La fera es va fer famosa, i va obrir un debat sobre quin animal era, que encara dura.
SUPERSTICIÓ I PROVIDENCIALISME. El diccionari defineix com a “superstició” l’excessiva
reverència o por a les coses desconegudes i misterioses, però també l’atribució
d’una força oculta i sobrenatural a objectes o esdeveniments que, per llur
natura, no la posseeixen. Gevaudan apareix com una regió mal comunicada, boscosa
i pantanosa, on l’església encara combat (i participa de) velles creences: ja
en el mateix començament se’ns ensenya un creuer, una d’aquestes creus altes,
de pedra, que es troben en molts camins de vegades per recordar morts
violentes, i es considerava atorgaven certa capacitat protectora als viatgers,
i que s’havien estès per Europa durant la Contrareforma. També a l’inici de la
pel·lícula veiem acusar una dona que pateix epilèpsia com si fos una bruixa
(minut 5), posseïda pel dimoni (minut 28), i objecte de violència (sexual i de
l’altra).
De seguida veiem com es parla de la
bèstia com si fos un càstig de Déu pels
pecats del poble. Una de les supervivents de l’atac diu que “més que un llop
era un dimoni” (minut 12), la mare del marquès que acull els protagonistes diu
que per aplacar-la no es necessiten soldats sinó oracions (minut 15), i ell
mateix diu que circula per la comarca el rumor que el papa ha enviat un espia
per a saber si la bèstia “és una manifestació del dimoni”. El pare dels dos
joves pastors que s’han perdut en la muntanya irromp en la missa –precisament
en el moment en que el sermó s’adreça a déu preguntant-li “fins a quant durarà
la teva còlera”- cridant que els seus fills han desaparegut perquè “Déu el
castiga pels seus pecats”... Davant les ferides que té una de les víctimes a
l’hospital el capellà insisteix que “solament resant podem salvar-la” (minut
58), negant cap capacitat d’actuació a la medicina científica. Jean-François
demanarà ajuda al mossèn perquè l’alliberi del pecats per estimar a la seva
germana. Una de les prostitutes s’espanta amb els tatuatges que l’indi duu al
cos: diu que és un bruixot (minut 43). Les seves creences, en canvi, estan
justificades en tant estan íntimament relacionades amb la natura, en el que
sembla ser una certa reivindicació deista: la identificació del tòtem de cada
persona en un animal, descobert només tocant-li les mans, per exemple, o l’ús
de medecines naturals per a curar els malalts, fan d’aquest personatge una
espècie de depositari d’un saber natural que es considera pur. Per això
justifiquem el protagonista quan l’incinera, perquè veiem en el ritus una
espècie de ritual humanista.
VISIONS D’AMÈRICA. Durant el metratge es fan tres referències a Amèrica.
En el minut 18 trobem la primera: en un sopar al castell, Fronsac fascina la
noblesa provincial explicant la captura d’un peix pelut al Canadà. Amèrica
queda definida com una terra de misteris, de riquesa natural insondable, una
espècie de paradís exòtic. La segona referència és ben contrària: estan el
marquès i Fronsac parlant sobre Mani, i Fronsac li explica que el va conèixer a
Amèrica durant la Guerra dels 7 Anys: l’enfrontament entre francesos i
britànics havia comptat amb suports indígenes que els havien convertit en
objectiu de guerra. La tribu iroquesa a la que Mani pertanyia havia estat
exterminada fent servir la verola. Amèrica
queda retratada com un espai de brutal rivalitat colonial entre europeus, en el
que els blancs es comporten com a éssers gens civilitzats. És un espai de
cobdícia. La tercera referència la fa Jean-François quan li demana a la seva
germana que marxi amb ell a Amèrica. Terra de promesa, de futur,
d’oportunitats, d’esperança, en el que es podria viure al marge de les
convencions socials europees. Allà no compten els orígens, la sang, i el
passat, sembla voler dir. Tothom té una oportunitat per a prosperar, i és una
terra de llibertat.
NOBLESES CORTESANA, TOGADA I PROVINCIAL. La que més apareix durant tot el llarg metratge és la
noblesa provincial, a la que es mostra residint en els seus vells castells
medievals heretats dels seus avantpassats, intentant reproduir-hi amb malaptesa
l’ambient dels grans salons parisencs. Com que s’han de conformar amb poetes de
tercera, poca música i converses sense enginy, l’arribada de Fronsac els
resulta un revulsiu. Són nobles consagrats a la cacera, orgullosa dels seus
vells títols nobiliaris, amb una mentalitat molt providencialista. Tenen una
vida tranquil·la i ociosa, però es mostren preocupats pels seus vassalls, i per
tant, per les seves obligacions feudals: potser viuen del treball dels
camperols, però també es preocupen dels estralls que provoquen les tropes del
rei en els seus feus, i organitzen l’hospital per atendre’n les víctimes de la
fera. S’interessen pel que passa a palau, a París, però les novetats, i la
il·lustració, els semblen llunyanes i (... criticables). Així ho demostren que
formin aquesta societat secreta, Els llops de Déu, que utilitza la bèstia per a
espantar el territori i desgastar el rei pel seu despotisme il·lustrat.
La noblesa que es mostra en la seqüència
situada a Versalles és ben diferent: viuen de la seva posició a la cort, més forta
segons més a prop s’està del rei, i per això accepten l’absolutisme, del que
fan una inqüestionable declaració de principis, de la que parlaré més endavant.
Un exemple de noblesa funcionarial la tenim en Buffon.
GEORGES LOUIS LECLERC, COMTE DE BUFFON. (1707-1788). Va ser un botànic, matemàtic, biòleg,
cosmòleg i escriptor francès. Aquesta fascinació per totes les ciències per si
mateix ja en faria d’ell un il·lustrat, en tant vol comendiar i sistematitzar
el seu coneixement en els 44 volums de la seva Histoire Naturelle, générale et
particulière, avec la description du Cabinet du Roi, 1749-1788 , una ambició
intel·lectual que podria haver influït en l’Enciclopèdia de Diderot. Havia
nascut en el si de la petita noblesa togada, però va haver d’abandonar la
universitat després d’haver participat en un duel. Aleshores va conèixer Evelyn Pierrepont, duc de Kingston, un jove
aristòcrata anglès que, acompanyat del preceptiu preceptor, estava fent el seu
“grand tour” cap a Itàlia. La formació obtinguda el va convertir en membre de
l’Acadèmia de Ciències als 27 anys, i a obtenir la protecció reial com a
conservador de les col·leccions reials i els seus jardins (1739), que va
convertir en un museu i centre de recerca. Fent aquesta feina va obtenir el
títol de Comte de Buffon (1773).
En geologia va teoritzar sobre
l’estratificació de la terra i els mecanismes de l’erosió. La síntesi final als
seus treballs, Les époques de la Nature (1778), prova de superar les fronteres
interpretatives que li posa el discurs religiós dient que la interpretació del
Gènesis no deu ser literal. De fet, per proposar una edat de la terra molt
superior a la que suggeria l’església, va ser jutjat i va haver de
retractar-se. També defensa la idea d’una escala natural, que encara que avui
està obsoleta, volia sistematitzar la classificació de les espècies. No va
arribar a ser un evolucionista, però qüestionava la constància absoluta de les
espècies.
FRONSAC COM A LLIBERTÍ. Fronsac sap actuar davant dels atacs d’epilèpsia, i
desmenteix els que pensen que “està posseïda”. És naturalista en el jardí del
rei, i també fa de taxidermista. Aquesta ocupació ja implicaria per si una
mirada admirada, sistemàtica i científica cap a la naturalesa: evita que
Marianne mati un llop dient-li que l’animal que vol matar no és prou gran com
per a causar les ferides que han analitzat i que per tant no s’ha de matar en
va. Si afegim la broma que durant el sopar adreça als comensals en ensenyar-los
un suposat peix pelut ho confirma: no solament perquè afronta les meravelles
que la natura ofereix amb sentit crític, sinó perquè fingeix un nom en llatí
que demostra que coneix la classificació científica dels animals. Per
justificar la broma diu que “les mentides semblen veritats si les vesteixes de
llatí”, la qual cosa demostra una mirada escèptica a la religió, fins i tot
crítica amb l’església. Sembla una persona ben informada: duu en la seva
motxilla una gaseta, concretament un exemplar d’un “Mercuri de França”, i l’amistat
que l’uneix amb Mani, l’indígena que va conèixer a Amèrica durant la guerra
dels Set Anys, el mostra tolerant i respectuós amb les altres cultures: tranquil·litza
a la prostituta que s’espanta dels tatuatges, fa de la costum d’atorgar
identitats animals a les persones per la seva personalitat un joc, i empatitza
amb la tragèdia dels pobles colonitzats en tant ha ajudat a escapar un indi
iroquès.
Des del primer moment es mostra escèptic
respecte a les històries sobrenaturals que s’expliquen sobre la bèstia. La seva
manera de recaptar informació és sistemàtica i científica: ja en la primera
víctima que troba en un bassal, mesura les ferides dels cadàvers per a intentar
trobar la grandària de la mandíbula de la bèstia, dibuixa esbossos basant-se en
les descripcions de les supervivents, estudia les distàncies entre les zones on
ha actuat, i contrasta els testimonis. Fronsac no fa cas dels comentaris
supersticiosos, sempre busca una explicació racional als misteris que es
presenten. La troballa d’un queixal de ferro ja li fa anunciar que la bèstia no
està enviada per Déu, sinó conduïda per una persona, ben aviat, però quan li
diuen que sembla un endevinador confirma aquest afany empíric dient que “per
saber solament cal observar”.
LA PARAULA FILÒSOF. La paraula “filòsof” apareix tres vegades en la
pel·lícula. En el sopar del castell, tothom s’enfada quan s’assabenta que el
peix pelut és un invent: aleshores, Jean François li pregunta a Fronsac si és
un filòsof i ell respon escèptic que les “mentides semblen veritats si les
vesteixes de llatí” (minut 19). En una segona ocasió, assisteixen espantats a
l’atac d’epilèpsia de la dona camperola, i Jean François li pregunta si, apart
de ser naturalista i filòsof, també és remeier, ja que Fronsac sap el que li
passa realment a la dona.
En l’escena que estan disparant a les
carabasses, s’esmenta la paraula filòsof com a sinònim d’il·lustrat (minut 79).
Fronsac ja sabia que havia gent darrere la bèstia, i que aquests volien
castigar al rei, mitjançant la bèstia, per la seva indulgència amb els
il·lustrats.
UNA DONA QUE TRENCA
ELS ROLS. La pel·lícula ens presenta Marianne de Morangias com una valenta que,
gràcies a la seva posició, i una personalitat carismàtica, pot burlar els
controls que patien les dones del seu temps. Sembla avançada al seu temps:
practica la cacera, munta a cavall com els homes, i –amb cert menyspreu- tracta
de farsa avorrida el joc en el que Mani juga a descobrir l’animal (el tòtem,
diu) que hi ha darrera cada persona. També el fet de citar-se a soles amb
Fronsac i plantejar-se la fugida del món tradicional i providencialista en el
que ha viscut la seva joventut.
EL PODER DEL REI
TRONTOLLA. Quan els protagonistes
arriben ja hi ha una companyia de dragons (potser desplegada anys abans per les
revoltes camisards) treballant sobre el territori. Les seves batudes, però, no
havien servit de res. Això desprestigiava les autoritats, així que el rei va
decidir enviar Beauterne a Gévaudan per a capturar a la bèstia: aquest
personatge simbolitza l’arcabusser reial, Françoise Antoine, qui va aconseguir
matar un immens llop de 60 kilos. A la pel·lícula li encarrega a Fronsac que
utilitzi les seves habilitats com a (...) per a dissenyar una bèstia
monstruosa. Ell es nega, però finalment accepta perquè és l’ordre del rei:
“ejecuto su voluntat”, li diuen. D’aquesta
manera, el rei s’assegura de que el poble no es rebel·li contra ell per no
poder capturar la bèstia, i de la mateixa manera, fama i respecte. La
presentació oficial del monstre a Versalles serveix per a demostrar el poder
omnímode del rei: “només arribar a desplegar el poder del rei” vaig poder
acabar amb la bèstia, diu, “perquè en la seva única persona resideix el poder
sobirà”. Encara que les morts van continuar, la censura reial evitava
parlar-ne. Per això el guió de la pel·lícula es permet
crear una trama que, malgrat constituir una interpretació arriscada, ens permet
reflexionar sobre la societat, la política i les mentalitat d’Antic Règim, i
els canvis ideològics que suposava la il·lustració.
LA TRAMA FOSCA. Darrere la bèstia hi havia una organització anomenada
”els Llops de Déu”, formada per membres de la noblesa provincial (...) que la
formaven quasi tota la noblesa i part del poble. La bèstia obeïa les ordres
d’un dels seus membres, perquè –després de l’expedició al Senegal en la que
havia participat- s’havia emportat el cadell d’una lleona que l’havia atacat. La
fan atacar com si fos un càstig de Déu per a qüestionar el rei, en tant es
mostra indulgent amb els il·lustrats. Per a respondre aquesta conxorxa, un dels
ministres del rei explica a Fronsac que la falsificació de la bèstia que li han
demanat ha estat “raó d’estat”: serveix per a respondre les publicacions
il·legals que criticaven el despotisme il·lustrat de Lluís XV. Fronsac torna a
Gévaudan convençut que “la bèstia és un instrument” i que és famosa perquè el
seu amo la necessita així.
L’ANTI-IL·LUSTRACIÓ. Lluís XV no ho va tenir
fàcil per imposar les reformes que li suggerien els il·lustrats: amenaçat per
un permanent dèficit, provava mesures fiscals que comprometien els privilegis
de les classes altes. Per això aquesta col·laboració amenaça l’estatus dels
nobles i del clergat, i s’abriguen en el pensament providencialista per a qüestionar
l’autoritat reial. També l’església tem el progrés de la llibertat de pensament
i busca mantenir el control de les consciències, defensar la fe dels progressos
de l a raó. El mateix bisbe de Mende va enviar a totes les diòcesis una crida a
l’oració que havia inclòs en el seu sermó del 31 de desembre de 1764, en la que
definia la bèstia com una “plaga enviada per Déu per a castigar els homes pels
seus pecats”. Aquest debat fa que el jove marquès es pregunti, entre la
picardia i el desencant, si “és realment aquesta època l’era de la raó”. A l’inici
de la pel·lícula, abans de començar a recordar la seva història, quan els
camperols assetgen el seu castell durant la Grande Peur, adverteix sobre els
perills de la fe, de la manca d’escepticisme, quan diu que “les conviccions
poden devorar el cor d’un home i convertir-lo en una bèstia”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario