L’altre dia
vam deixar Israel i els estats àrabs que l’havien atacat el 1948 signant els
Acords de Rodes, i a les masses palestines fugint de les seves cases. La
historiografia sionista ha descrit la guerra que va batejar amb sang la
independència d’Israel com la heroïcitat de David contra Goliat. En aquella
victòria inqüestionable van influir molts factors: van parlar de les armes comprades a Txecoslovàquia i de la gira de Golda Meir, però l’historiador Joan B. Culla
fa constar també que “No hi havia al món aleshores un moviment més motivat i
convençut de la bondat de les pròpies raons”, i que la comunitat immigrant
havia creat un embrió d’estat cohesionat i consagrat a consolidar-lo mitjançant
un aparell bèl·lic de tipus nacional que, experimentat en la defensa dels kibutz, superaria l’organització en
milícies per a convertir-se en l’exèrcit d’Israel.
El problema està què la
historiografia sionista afegia que la massa palestina va preferir “marxar” i
que no hi ha fonts que justifiquin aquesta interpretació: ni crides, ni acords,
ni organització de l’èxode ni records. Per això, l’excel·lent
historiador ha d’escriure amb molta cura sobre els enfrontaments entre
poblacions que van produir-se des de la publicació dels plans de partició: “La gran promiscuïtat territorial entre les
dues comunitats enfrontades, el fet que –a les zones rurals- qualsevol home
adult pogués ser un combatent i qualsevol nucli habitat una posició armada, va
involucrar la població civil en els enfrontaments (…) és innegable que, donades
les condicions de conflicte obert, els sionistes consideraven l’estat jueu
inviable militar i políticament, si quasi la meitat dels seus ciutadans eren
àrabs. Per tant, sense aplicar –com sostenen autors palestins- un pla
premeditat, global i sistemàtic d’expulsió massiva (… va...) procurar desplaçar
desenes de milers d’àrabs residents en sectors sensibles o necessaris per a
donar cohesió al dispositiu jueu de defensa, cercant al mateix temps alleujar
el llast demogràfic àrab del seu estat en gestació”.
Aquest relat, que coincideix amb la versió oficial, va ser qüestionat a partir dels anys vuitanta per una corrent crítica de “Nous historiadors” israelians. Parlen del suposat Pla Dalet, que serviria per a foragitar -amb violència- la
població palestina. Ilan
Pappé, per exemple, culpa Israel de la manca de pau a l’Orient Mitjà, i arriba
a dir que “el sionisme més perillós que la militància islàmica”. Va destacar
donant suport la tesi de l’alumne Tedy Katz a la Universitat de Haifa, sobre la
presumpta massacre comesa el 1948 per la Haganà a Tantura. Sentint-se amenaçat
per les crítiques, va abandonar la Universitat Hebrea de Jerusalem per a
començar a donar classes a Oxford (2006) i des d’allà ha escrit que els jueus
israelians no reconeixen “el que van fer i encara fan al poble palestí” perquè
estan sotmesos a un “llarg procés
d’adoctrinament que comença al parvulari i els dura tota la vida”. Afegeix
que a Israel se l’odia “perquè sostinc
que en l’Holocaust hi ha una lliçó universal, no una lliçó sionista”. Així
doncs, el negacionisme no ha silenciat la “neteja ètnica” practicada a Tantura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario