A la fila superior: Pius XII (1939-1958), Benet XV (1914-1922), Lleó X (1878-1903) i Pau VI (1963-1978).
A la fila inferior: Pius X (1903-1914), Pius XI (1922-1939), Joan XXIII (1958-1963), Joan Pau I (1978) i Joan Pau II (1978-2005).
A la dreta, presidint les dues files, Joan Pau II (1979-2005).
Tots els
estats europeus dels que vam parlar al descriure l’Europa de postguerra patien
un problema de digestió del passat. Les cicatrius de la guerra projectaven ombres tenebroses també sobre el
Vaticà. El Judici d’Eichmann (1962) i les tesis de Hannah Harent sobre la
banalitat del mal, van ser una catarsi sobre les responsabilitats en
l’extermini, projectant dubtes sobre Pius XII, que havia deixat pas a Joan
XXIII el 1958. Un dramaturg alemany, Rold Hochhuth, estrenava (1963) una obra –El vicari- que el qüestionava També
l’historiador Saül Friedländer (1966) explicava que a l’inici del pontificat
havia mediat entre bisbes col·laboracionistes i crítics amb el nazisme, que
correspondència i discursos solament mostraven preocupació pel comunisme, que
solament en dos ocasions en 124 cartes es referia als jueus, i que –el febrer
de 1944, a prop el final de la guerra- proposava una pau de compromís que
eludís qualsevol reclamació de responsabilitats de guerra.
Sobre aquesta
actitud Carlo Falconi publicava “El
silenci del papa” (1965): el relacionava amb la por que el comunisme pogués aprofitar la caiguda del
nazisme en veure la confiança amb que el tractaven els aliats, i –sobre tot- a
la preocupació per a assegurar a l’església una supervivència capaç d’influir
en la postguerra. Intenta disculpar-lo dient que no va fer pronunciar cap condemna
perquè l’escala de la Shoah no es va
conèixer fins al final de la guerra. Reconeix que el radiomissatge de Nadal de
1942 -evocant els qui “sense cap culpa
personal, de vegades solament per raons de raça, són destinats a la mort”-
solament incloïa una referència massa general, al final d’un llarguíssim text.
I que, quan l’ambaixador brasiler li demana una condemna oficial, va respondre
en base a 4 arguments: que ja havia parlat, que no podia ser més clar sense
perjudicar les víctimes, que la condemna no traspassaria la censura de guerra,
que ja ajudava en privat els qui pateixen. En aquest sentit, el cònsol israelià
a Milà, Pinchas Lapide (Three Popes and
the jews, 1967), calculava que les gestions del papa havien salvat 800.000
vides, més que qualsevol altra organització humanitària. Alhora, la
desclassificació documental que Pau VI inspirava en arribar al soli pontifici
posava en marxa el procés de beatificació (1968).
I aquesta és
l’explicació formal de l’església, que encara es mantenia quan Joan Pau II
publicava el document “Nosaltres
recordem. Una reflexió sobre la Shoah” (16-2-1998), en el que demanava
perdó als jueus pels danys causats pels membres de l’església i posava, com
exemple d’ajuda i compromís amb els jueus, al Papa Pius XII. Al desembre
d’aquell mateix anys el director de l’oficina d’informació del Vaticà, Navarro
Valls, declarava que “l’exhaustiu examen
dels documents permet afirmar que no hi ha res a afegir” i va acceptar
obrir una comissió històrica internacional en la que historiadors i teòlegs
jueus i catòlics discutien sobre el tema, i en la que la polèmica sobre la
necessitat d’estudiar-lo amb documentació nova feia perillar qualsevol
conclusió. Va ser en aquell moment que el periodista John Cornwell va publicar
“El papa de Hitler” (1999). El germà
de John Le Carré atribuïa el silenci del papa a un antisemitisme dissimulat
però perceptible tan fàcilment en la documentació que gosava concloure que «era
el papa ideal per al pla de Hitler. Era el seu peó». El llibre recollia, de
manera una mica grollera, anècdotes que vincularien antijudaísme i
anticomunisme: quan Hongria li va demanar suport a l’atac contra la URSS sembla que va respondre que “no tanquem els ulls al perill comunista,
però no podem renovar la condemna pública del bolxevisme sense parlar alhora de
la persecució en curs dels nazis”. I
quan el primat polonès li suplica una condemna de la persecució dels jueus va
llegir la comanda amb llàgrimes als ulls i va respondre que una altra protesta
hauria accelerat la persecució, encara que la dimensió de la repressió a
Polònia fa difícil que una protesta papal empitjorés res! Per tant no es pot
negar que el Vaticà tenia coneixement del que estava passant: del tren que
atestat de jueus que va sortir de l’estació Tiburtina de Roma el 18-1-1943 es
van rebre notícies per etapes, però el papa patia més per un possible alçament
comunista a Roma. Cornwell suggereix que una actitud més crítica hauria estat
possible oposant, a la figura de Pius XII, el d’alguns nuncis que –ignorant
l’opinió del Vaticà- es van jugar la vida defensant els jueus, com és el cas
del nunci Roncalli a Turquia (el futur Joan XXIII).
En resposta a
totes aquestes acusacions, el jesuïta Peter Gumpel va criticar la coberta del
llibre, dient que l’arquebisbe Pacelli sortint d’un edifici del govern alemany
escortat és de 1929 (quan va marxar d’Alemanya). Afegeix que Cornwell ignora que
la Creu Roja també callava per no perjudicar gestions secretes, que Ribbentrop
a Nüremberg recull protestes de Pacelli com a secretari d’estat vaticà, que el
papa mai va fer una croada contra el comunisme malgrat les pressions que rebia,
i que cap organització havia salvat tants jueus. Afegeix que Cornwell no
demostra metodològicament com contribueix a l’arribada de Hitler al poder o com
la seva concepció piramidal de l’església l’apropa ideològicament als
feixismes, afirmacions molt agosarades que caldria documentar i demostrar.
Cornwell ignora
també que el papa havia intervingut en la redacció d’una encíclica de Pius XI
(“Amb ardent preocupació”, 1937) que denunciava el culte a la personalitat: “Qui , amb sacríleg desconeixement entre les diferències
essencials entre Déu i el simple home,
gosi aixecar un mortal, encara que sigui el més gran de tots els temps, a
nivell de Crist, per sobre d’ell o contra ell, mereix que se li digui profeta
de fantasies”. Ningú no havia parlat així. I encara que Cornwell hi veu una
crítica massa subtil, gairebé insignificant, la premsa el va valorar com un
atac i els aliats van llençar 90.000 còpies sobre Alemanya. Hi ha esdeveniments que es poden
fer servir en defensa del papa, com quan els alemanys entren a Roma i demanen a
la comunitat jueva 50 kg d’or sota amenaça de deportació, en 24 hores, i
solament en poden reunir 35... Aleshores el papa va ordenar fondre els vasos
sagrats de totes les parròquies i –si no es van lliurar- va ser perquè els
catòlics de Roma van reunir els 15 que faltaven. L’anècdota ha permès concloure
que, encara que ningú no pot negar gestions humanitàries, semblen gestos
esporàdics, mai una política sistemàtica d’ajuda. Amb posterioritat ha aparegut
el pla de Hitler per deportar el papa, i –fa poques setmanes- el Papa Francesc
ha promès desclassificar més documentació. Potser ens permetrà arribar a alguna
conclusió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario