Ferran Sánchez: Història. Divulgació. Docència.

Ferran Sánchez: Història. Divulgació. Docència.
"Sólo unos pocos prefieren la libertad; la mayoría de los hombres no busca más que buenos amos" (Salustio)

viernes, 3 de noviembre de 2017

S3: CONÈIXER EL MAPA DE 1871-1914 (1)



FRANÇA. El millor exemple que permet comprovar el nacionalisme militarista i conservador de la IIIª República és l’Affair Dreyfuss. El 9/1894 es va produir la condemna de l’oficial jueu Alfred Dreyfus per un suposat delicte d’espionatge a favor d’Alemanya. Els diaris conservadors, com el catòlic “La Croix”, van iniciar una forta campanya antisemita. El tribunal que el va condemnar per unanimitat el 19-12-1894 va propiciar una humiliant cerimònia pública de degradació (5-1-1895) i el va enviar a l’Illa del Diable, una insalubre colònia penitenciària. El 1897, però, es descobreix l’autèntic culpable, el comandant Ferdinand Esterházy, a qui s’obre una vista el 10-1-1898. 

Tres dies més tard, el prestigiós escriptor Emile Zola publica un article (J’Acusse) al Diari L’Aurore que serà molt polèmic: és una carta oberta al president de la República en el que fa una descripció coherent de les raons (òbvies i ocultes) dels oponents de Dreyfus, referint-se sense pèls a la llengua a l’antisemitisme, l’anti-republicanisme i al nacionalisme exacerbat. Al clam de Zola en defensa del militar condemnat injustament s’hi van afegir, en un Manifest que demanava revisar el procés, importants personatges públics com Anatole France, André Gidé, Guillaume Apollinaire, Marcel Proust, Claude Monet i Camile Pissarro, entre d’altres. A ells es referia George Clemenceau el 23-1-898, també en el diari L’Aurore, com “intel·lectuals per sobre dels seus interessos”.

El debat que es va obrir trencava l’opinió pública francesa en dues corrents militants: els dreyfussards (radicals, pacifistes, anti-militaristes, republicans, d’esquerres) i els antidreyfusards (nacionalistes, antisemites, catòlics). Aquests últims acusaven els signants del manifest de ser una “casta de ratolins de biblioteca” a «La Revue de Deux Mondes». Maurice Barrès –en l’article «La Protestation des intellectueles», a Le Journal- qüestionava el seu patriotisme: «van conta l’esperit de la nació». Zola, condemant a presó i a quantioses multes, va marxar a Londres. Josep Picó i Juan Pecourt (“Los intelectuales nunca mueren. Una aproximación socio-histórica 1900-2000”, 2013) valoren tres importàncies del procés, que acabaria –després de moltes peticions de gràcia, i una llei d’aministia- amb la rehabilitació de Dreyfuss el 1906 (que Zola no veuria perquè havia traspassat el 1902).

Per una banda consolida les diferències entre la dreta (que apel·la a la tradició i l’autoritat, a l’església i a la nació) i l’esquerra (que hi contraposa el pensament crític, la ciència i el poble)

- Per altra banda, el debat públic / col·lectiu consolida una premsa de masses, polaritzada, que amplia tirades i lectors (Le Figaro, 600.000 exemplars) i es consolida així com a “quart poder”

-  Finalment, la polèmica demostra l’enriquiment de la societat civil i la consolidació d’una opinió pública activa mitjançant associacions com la dreyfussard Lliga pels Drets de l’Home i l’antidreyfussard Lliga de la Pàtria francesa.

Ja ho explicava S. H. Charle (Naissance dels Intellectuels 1880-1900, 1990): el terme “intelligentsia” circula a Rússia com a classe formada que, davant la societat estamental i la difícil reforma, prenen consciència de conformar un col·lectiu diferent. De la mateixa manera, la seva relació amb l’èxit de vendes els fa prendre consciència de la seva importància, del seu poder, d’una independència econòmica que ja no els deixa dependre del poder. Els intel·lectuals  queden definits pel seu compromís amb una causa humanista.

ITÀLIA. El curs passat vam veure com l’acord entre el rei del Piemont i Garibaldi havia facilitat el naixement d’una Itàlia unificada, però ben poc democràtica. La nova monarquia parlamentària dels Savoia (Humbert I, 1878-1900), ja acumula alguns problemes.


- Han quedat fora territoris de parla italiana, com Istria, Trentino i part de la costa de Dalmàcia. Aquesta “terra irredenta” sota jou austríac representa  una assignatura pendent per a molts italians.

- El contrast entre un nord molt industrialitzat i un sud endarrerit, dificultava el desenvolupament harmònic del país

-     - Les forces populars marginades del procés unificador resten incòmodes en un estat al servei dels interessos de la burgesia

-    -  El Papa Pius IX (1846-78) es va negar a reconèixer el nou estat i es va refugiar en el Vaticà: se sent atacat com a sobirà temporal (en perdre els Estats Pontificis) i com a sobirà espiritual, en tant considera la creació de l’estat liberal el triomf d’una ideologia que ignora l’essència mística de l’home.  

Ja Pius IX havia condemnat les ideologies materialistes (Butlla Syllabus Errorum, 1864) i prohibit els italians catòlics votar (butlla Non Expedit). El 1871, mentre les tropes italianes ocupen Roma –aprofitant que Napoleó III retirava les tropes que necessitava contra Prússia- els bisbes enceten el Concili Vaticà I, que acabarà decretant el dogma de la infal·libilitat del papa quan parla “ex càtedra”, en l’exercici del seu ministeri com a pastor i mestre.

Més obert, Lleó XIII  fixarà la doctrina social de l’església en l’encíclica Rerum Novarum (1891), on defensa la funció social de la propietat i l’associacionisme obrer cristià.
-    -      Critica tant el  capitalisme egoista com el socialisme ateu, i els recomana respectivament la caritat (negant el màxim benefici) i la pau (negant la lluita violenta).
-    -      Implica la convocatòria d’una veritable croada per recuperar les consciències perdudes per l’avenç d’aquestes ideologies materialistes. Una lluita per la presència pública del missatge cristià mitjançant editorials, partits confessionals i temples expiatoris
-    -      L’església deixa de donar suport a moviments reaccionaris com el carlisme, sempre i quan els estats liberals permetin l’activitat pastoral.

El reconeixement mutu entre l’estat italià i el Vaticà no arribarà fins els Acords del Laterà, amb Mussolini al poder (1929).

RÚSSIA. El curs passat havíem deixat els russos vençuts a Crimea pels estats occidentals que –buscant evitar l’expansió russa- havien protegit l’imperi otomà. Aquella guerra (1854-1856) havia reorientat l’expansió, tancada la direcció mediterrània, cap a Àsia (com demostren la fundació de Vladivostock el 1860 i la construcció del Transiberià); però també havia palesat les profundes incompetències militars, socials (és encara un estat feudal), polítiques (és una autocràcia anacrònica) i econòmiques (concentració industrial a Moscou i Sant Petersburg).  Tenim descripcions sublims, gairebé científiques, d’aquest endarrerimen en les novel·les realistes de Leo Tolstoi (Guerra i Pau, Anna Karenina) o Dostoievsky (Los Hermanos Karamazov). Per això, com vam estudiar el curs passat, el tsar Alexandre II (1855-1881) va impulsar un munt de  reformes: llibertat religiosa pels catòlics, autonomia a les Universitats (1863),  subvencions a tècnics que es formin a l’estranger i llibertat de viatjar-hi per a tothom, autonomia de Finlàndia, i alliberament dels serfs (1861). Aquesta darrera mesura va afectar 23 milions de persones que reben terres però queden sotmeses als deutes que han de pagar als antics propietaris, i a les males collites que van provocar grans epidèmies i fams.


Però no solament hi havia tensió al camp: la mort del tsar en un atemptat va servir al nou tsar, Alexandre III (1881-1894), a aturar tota reforma i retornar a una duríssima repressió. El 1887 va ser penjat a la forca un jove idealista que havia participat en una conxorxa per assassinar el nou tsar. Es deia Aleksándr Ulianov. El seu germà Vladimir no ho oblidaria mai...




No hay comentarios: