Per això a Fent Història volem recordar-lo enguany, quan s'acompleixen 75 anys del final de les llibertats republicanes, en representació de tants lluitadors que s'hi van deixar molt més que l'entusiasme. I per mirar amunt, per veure com va ser la guerra al cel, ningú millor que David Gesalí qui, juntament amb David Iñíguez, és autor de “La guerra civil des de l'aire” (Rafael Dalmau editor, 2012), un llibre important nascut d'anys de recerca en multitud d'arxius i de coneixement apassionat dels aviadors de l'ADAR (Asociación de Aviadores de la República). La seva visió de la guerra civil és plena de tantes històries heroiques com terribles i la seva lectura és obligada per aquells que troben insatisfactòria la guerra civil descrita en els manuals. La propera edició del butlletí de Fent Història incloura una entrevista suculenta, que vam realitzar l'Eva López i jo mateix, de la que us oferim un extracte:
David,
condiciona l'estat i evolució de l'aviació el propi desenvolupament
de la guerra?
Sí. També la
guerra al mar condiciona molt l'evolució del conflicte, tot i que el
discurs general no incorpora aquests factors. Però és cabdal. Pensa
que els nacionals compren avions, no tancs, quan preparen el seu cop.
Sabien que el futur de la guerra estava a l'aire. L'arma puntera als
anys trenta i quaranta, la que havia de decidir els conflictes, és
l'aviació. Flash Gordon va en avió! L'estratègia considerada
moderna explica que -davant la victòria del Front Popular el febrer
de 1936- s'iniciïn les compres d'avions a Itàlia i tota la
planificació del cop d'estat, tal i com manifesten les factures que
ha trobat recentment Ángel Viñas. Per tant, indirectament l'aviació
ens permet saber alguna cosa sobre la naturalesa del cop: per una
banda la seva premeditació, tot just quan s'han produït els
resultats electorals de febrer de 1936; per altra banda el seu
tarannà monàrquic. Hem de pensar que Franco era un africanista, no
un monàrquic, que la trama va ser pensada per Mola, i que hem trobat
avions que porten l'escarapel·la monàrquica. Aquells avions ens
parlen de la voluntat de reinstauració monàrquica, demostren que la
trama inicial és monàrquica, i quan els africanistes donen
instrucció de tatxar aquella simbologia dels avions se'ns apareix el
“cop dins del cop”!
En
el llibre expliqueu un bon grapat d'històries individuals de joves
combatents republicans. Per què creieu que cal donar-los tant
protagonisme?
Sí,
hem de recuperar-los, igual que estem fent amb els represaliats que
s'havien quedat a les voreres de les carreteres. Hi ha un tabú que
ens impedeix reivindicar els militars, cosa que sí ha fet per
exemple el discurs historiogràfic anglosaxó. Mentre que Churchill
va dir que “mai tants han degut tant a tant pocs”, en
reconeixement de la lluita desigual que van sostenir contra els
avions alemanys durant la Batalla d'Anglaterra, els nostres pilots
republicans han desaparegut sense que ningú els reconegui les seves
heroïcitats, que van permetre que milers de refugiats arribessin a
França. L'exèrcit republicà va fer la tasca de contenció que va
permetre milers de persones fugir. Per què ho feien? Mireu, potser
és perquè la meva experiència professional com a bomber em
condiciona, però soc capaç d'entendre que de vegades fem les coses
per compromís, per responsabilitat, perquè sentim que ho hem de
fer. Jo mateix he preguntat a alguns dels pilots “per què ho
feies?”, per què agafaves l'avió i t'enlairaves i plantaves cara
als avions italians? Ells t'expliquen que ganes de volar en tenien
però que de por en tenien encara més. Ho feien perquè vivien “ a
tope”, com demostra el fet que alguns han arribat als 96 anys
sense deixar d'iniciar projectes, vivint com si mai no haguessin de
morir; però sobre tot ho feien perquè sentien que ho havien de fer,
perquè en aquell moment eren els únics que podien fer-ho.
L'entrevista
inclou interessants interpretacions dels bombardejos sobre la
població civil. La nostra modesta però trempada publicació es
distribueix a biblioteques populars i universitàries, i entre els
socis de l'entitat. No us la perdeu!
No hay comentarios:
Publicar un comentario