David Palacios (a l'esquerra) amb l'escriptor Joan.Ignasi Ortuño a la Biblioteca Nou Barris (abril 2016) |
“…ruego
a mi señor que si yo no lo puedo hacer en vida haga edificar
hospitales para los peregrinos en la villa de Ager”. Aquesta
súplica continguda en el testament que dicta Arsenda d'Àger el 23
de maig del 1068 sembla mostrar la posició subalterna que una dona
patia en el temps de les violències feudals. Molta documentació del
s. XI, però, atorga protagonismes a dames i reines com Ermessenda o
Almodís de la Marca en les tasques repobladores i edificadores que
articulen els espais de la Catalunya Nova arrencats de mans
sarraïnes. Arsenda d'Àger va contribuir notablement a la dotació i
construcció d'esglésies. També va actuar al costat del seu marit,
Arnau Mir de Tost, en el repoblament de la Vall d'Àger, establint-hi
famílies camperoles i atorgant cartes de poblament.
En
el testament, escrit en llatí, deixa al seu marit un joc d'escacs
d'orígen fatimí, molt valuós, tallat en cristall de roca,
probablement botí de guerra. Aquest tresor de la Col·legiata
d'Àger, del que avui solament 19 peces romanen al Museu de Lleida,
demostra que els escacs eren un entreteniment preuat entre
l'aristocràcia feudal del s. XI. Però també insinua un estil de
vida molt refinat i l'oci quotidià compartit en plà d'igualtat
entre un home i una dona.
A
aquest personatge ha dedicat la seva primera novel·la el nostre
company David Palacios. “In nomine patris” comença l'hivern de
l'any 1024 presentant-nos Arsenda en un monestir barceloní, però
ben aviat precipita els esdeveniments que condueixen el lector per
les relacions del comtat d'Urgell amb l'al-Andalus, el destí del
darrer príncep Omeia refugiat a Lleida, la primera croada cristiana
fins a Barbastre, un bon grapat d'intrigues, traïcions... i amors.
“In
nomine patris” és la teva primera novel·la. De quins tres
atractius del llibre estàs més orgullós?.
Bé,
primer de tot dels detalls, la novel·la està plena de petits
detalls. Pler exemple, quan parlo dels noms, o del nombre de monges
que havia en un convent, sempre són els originals i realment eren
les persones que hi havia. Això em condicionava els personatges que
havien de figurar en el text, però penso que aquesta versemblança
és un altre tret atractiu, perquè els faig servir per mostrar com
eren les coses en aquell moment en aquella comunitat religiosa.
Finalment, estic content de la descripció dels esdeveniments: “In
nomine patris” és una novel·la històrica on els detalls,
personatges i accions són reals. Fer coincidir tot això en una
novel·la és molt difícil.
La
novel·la històrica és un gènere d'èxit, però no sempre està
escrita per historiadors. Creus que ser-ho condiciona l'escrit?
Sí,
almenys a mi sí que m’ha condicionat molt. Crec que com a
historiadors, a més de narrar la vida d`uns personatges tenim
l’obligació de fer un relat que sigui pedagògic, es a dir, que
ajudi el lector a fer-se una idea molt clara de com era la societat
d’aquell moment, les institucions, la manera de pensar, la vida
quotidiana. Aquesta visió la poden aportar els historiadors ja que
quan fem la recopilació de la informació fem un buidatge exhaustiu
de les fonts del moment, evidentment que no cal ser historiador per
consultar les fonts, però per a nosaltres és la nostra tasca
normal, estem més acostumats.
T'has
basat en personatges reals per a escriure la teva novel·la. Com vas
descobrir Arsenda i com ha estat la teva relació amb ella?
Tots
els personatges són reals excepte Abdalà, Balí i Garoca. Aquests
tres personatges són inventats però crec que són molt necessaris
ja que aporten a la novel·la altres punts de vista. Per exemple
Abdalà és un connector entre el món musulmà, l'herència
d'al-Andalus i la nova vida cultural dels regnes de Taifes de
Saragossa o Lleida. Balí i Garoca són el contrapunt de la gran obra
que fan els personatges principals, son uns camperols que es veuran
feudalitzats i patiran aquestes repercussions. Sobre Arsenda....allà
pel volts del 1998 la gran professora i medievalista Teresa Viñoles
em va fer arribar el seu testament per fer un treball.....des d’
aquell moment ja sabia que tard o d’hora faria alguna novel·la
relacionada amb la seva vida. Anys més tard, el 2005, vaig cursar un
doctorat entorn d'aquell moment històric, la vall d´ Àger i els
seus senyors.
Com
ha estat la investigació sobre el personatge?
Emocionant,
intens i esgotador. En un primer moment, a partir del seu testament
vaig fer una aproximació al lloc. Recordo com un estiu vaig agafar
el cotxe i vaig recórrer tots els escenaris que ella esmentava en el
document. El paisatge em va captivar ja que els castells, esglésies,
camins, el reliquiari de fusta, el joc d’escacs tots aquests
edificis i objectes encara existien mil anys desprès de que Arsenda
el nombres. Desprès vaig fer un estudi i un buidatge sobre les
relacions que tenien els personatges amb la vall i els seus
habitants. Vaig consultar molta informació de vendes, testaments,
capbreus, consagracions, donacions i poc a poc vaig conèixer aquell
món. He consultat molt llibres, arxius, documents, però potser,
recórrer físicament els espais on va viure Arsenda ha sigut el que
més m’ha agradat.
Per
què diu l'editorial que vols reivindicar el paper de la dona en la
societat feudal? Quin va ser aquest paper i com el va complir
Arsenda?
Només
cal llegir el seu testament per fer-te una idea de la força de les
seves paraules i del compliment de la seva missió com a Dóna, i com
figura cabdal en la organització, colonització i administració del
territori conquerit. Els llibres d'història parlen molt poc de les
dones de frontera però els arxius estan plens de testimonis de
dones, soles, casades o vídues que arriben a un territori i comencen
a organitzar-lo d'acord amb el dret visigòtic (segles IX-XII). Anys
més tard, amb el dret romà, el paper de la dóna va quedar molt
relegat i aquests testimonis de dones van quedar en l'oblit.
Quina
visió d 'al-Àndalus creus que transmets en el teu llibre? Creus que
és útil en el moment actual?
El
segle XI és molt important tant per als comtats catalans com per a
l'al-Àndalus. Còrdova ha deixat de ser la capital de califat i
comença un període nou, els regnes de taifes, durant el que moltes
ciutats -Lleida, Toledo, Saragossa...- competiran tant a nivell
cultural com polític per ser considerades ciutats hereves del
califat. És un moment d’esplendor, no oblidem que en aquest
context s’aixequen els palaus de l´Aljaferia, els Reales Alcázares
de Sevilla, o s’amplia la Suda a Lleida.
Jo
crec que en els moments actuals és molt important conèixer la
nostra historia. Tot i que la novel·la parla d’un fet concret (la
conquesta de la vall d´ Àger) la historia de l'al-Àndalus seran
nou segles d´intercanvis culturals i econòmics que van enriquir la
nostra cultura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario